Zawieszenie przedniego koła Duolever obejmuje czworobok przegubowy, w którym dwa pchane wahacze, wykonane z kutej stali, są zamocowane w ramie za pośrednictwem łożysk rolkowych. Te wahacze, które z wyglądu przypominają zwykły wahacz rozwidlony, prowadzą wspornik koła wykonany z monolitycznego odlewu aluminiowego o niezwykłej odporności na siły skręcające. Centralny amortyzator, połączony z niższym z wahaczy pchanych oraz z ramą, odpowiada za resorowanie i tłumienie.
Przegub o profilu trapezowym zamontowany na główce ramy oraz wsporniku koła jest połączony z kierownicą. Przenosi on ruchy kierownicy. W przeciwieństwie do widelca teleskopowego konstrukcja Duolever nie wymaga kombinacji rur zamocowanych na stałe i rur ślizgowych. Jednocześnie rozdziela on funkcję kierowania i amortyzowania jeszcze skuteczniej niż sprawdzony Telelever. W rezultacie kierowca korzysta z maksymalnego komfortu i przyczepności, które dzięki rozdzieleniu kierowania od amortyzacji osiągnęły dotąd nieznany poziom.
Zaletą tego zawieszenia przedniego będącego rozwiązaniem w najwyższym stopniu nowatorskim na rynku motocyklowym jest jego widoczna odporność na siły skręcające. Zawieszenie przednie Duolever motocykli BMW nie podlega wpływowi niekorzystnych sił, jak konwencjonalny widelec teleskopowy, którego rury podlegają bocznemu i wzdłużnemu skręcaniu podczas kompresji/odbicia i kierowania. Dwa wahacze pochłaniają siły powstałe w fazie kompresji i odbicia i utrzymują stabilność wspornika koła. W ten sposób skręcanie elementów jest wyeliminowane, a zawieszenie przedniego koła pracuje bardzo precyzyjnie. Ruchy kierownicy przenoszone są bezpośrednio na koło, a reakcja koła jest jednoznaczna we wszystkich warunkach jazdy.
Dzięki przemyślanemu układowi łożysk wahaczy pchanych, uzyskana została odporność na „nurkowanie”, tak jak wcześniej w przypadku rozwiązania Telelever. Konwencjonalny widelec teleskopowy podczas ostrego hamowania podlega znacznej lub całkowitej kompresji, tymczasem Duolever zachowuje w takiej sytuacji wystarczający zapas skoku amortyzatora, dzięki czemu kierowca może zahamować ze znacznym opóźnieniem podczas wchodzenia w zakręt, ale motocykl zachowa stabilność kierunkową.
Manewr ominięcia przeszkody przednim kołem podczas jazdy po nierównym podłożu można wykonać z zawieszeniem Duolever podobnie jak w przypadku widelca teleskopowego. Dzięki niższym masom nieresorowanym i niskim siłom tarcia w układzie zawieszenie Duolever pracuje z wielką czułością i komfortową charakterystyką reakcji.
Przednie zawieszenie motocyklowe BMW Duolever łączy w sobie cechy, które dotąd uchodziły za wzajemnie wykluczające się. Te cechy to: znakomita stabilność kierunkowa przy dużych prędkościach, wyśmienita sterowność, precyzyjne wyczucie kierownicy i stabilna kierunkowo reakcja hamulców przy każdej prędkości.
+ Dowiedz się więcej

Więcej szczegółowych informacji na temat technologii

spinner