„ 

Automatyzacja obsługi sprzęgła i dźwigni zapewnia zupełnie nowe doznania z jazdy

Więcej przyjemności dzięki odciążeniu

Automatyczny asystent zmiany biegów cechuje się pomysłową budową, która pozwala na zautomatyzowane sprzęganie i przełączanie konwencjonalnej sześciobiegowej skrzyni biegów przy użyciu dwóch siłowników elektromechanicznych. Brak potrzeby korzystania z dźwigni ręcznej do sterowania sprzęgłem sprawia, że ruszanie z miejsca, zatrzymywanie i manewrowanie staje się dziecinnie proste. Ponadto w trakcie samej jazdy ASA gwarantuje sprawne, dostosowane do prędkości obrotowej i obciążenia przełączanie, a co za tym idzie precyzyjną zmianę biegów. ASA zapewnia ponadto jeszcze lepsze wyczucie mocy silnika typu boxer, ponieważ precyzyjna obsługa sprzęgła pozwala jeszcze łatwiej kontrolować przyjemność z jazdy za pomocą manetki gazu i dźwigni zmiany biegów.

+ Dowiedz się więcej

Tryb przełączania „M”

W trybie przełączania „M” można zmieniać biegi w dotychczasowy sposób, czyli naciskając nogą na dźwignię zmiany biegów. Kierowca zachowuje wówczas możliwość decydowania o momencie przełączania. Jeśli prędkość obrotowa na wymaganym biegu docelowym znajduje się w zakresie od wartości minimalnej do maksymalnej, przełączanie biegów następuje natychmiast. Jeśli prędkość obrotowa znajduje się poniżej wartości minimalnej, również w trybie manualnym zostanie automatycznie wybrany niższy bieg. Zapobiega to dławieniu silnika.

Tryb przełączania „D”

W trybie przełączania „D” możliwości automatycznego asystenta zmiany biegów wykorzystywane są w pełni. Idealnie skoordynowane automatyczne zmiany biegu z łagodnym przerwaniem siły pociągowej zapewniają efektywne przyspieszanie motocykla i przyczyniają się do poprawy stabilności jazdy. Przykładowo podczas zmiany biegu na wyższy w dużej mierze tłumi to występujące w klasycznej skrzyni biegów szarpnięcie, co znacznie zmniejsza ryzyko zderzenia się kaskami kierowcy i pasażera. Ruszanie z miejsca w terenie i pod górę z pełną mocą potężnego silnika typu boxer nie sprawia żadnego problemu ani nie wiąże się z utratą panowania nad pojazdem. W trybie dynamicznym pojęcie przyjemności z jazdy ponownie zyskuje na znaczeniu.

Poznaj ASA – z tymi modelami

Poznaj ASA – z tymi modelami

Czy to alpejska przełęcz, wiejska droga, czy też przygoda w terenie: system ASA otwiera nowy rozdział w podróżowaniu motocyklem: automatyczny, intuicyjny, zawsze pod kontrolą – i to we wszystkich segmentach.

R 1300 GS

Zaskakująco lekki i maksymalnie wszechstronny: topowy model wśród dużych motocykli Adventure. Let’s set the pace together.

R 1300 GS Adventure

Tak wygodnie nigdy wcześniej nie zaczynałeś swojej przygody: umożliwia to zasięg 30 l, automatyczny asystent zmiany biegów, zoptymalizowana ergonomia i wiele dodatkowych funkcji.

R 1300 R

Niesamowicie zwinny i niewyobrażalnie wszechstronny: ten dynamiczny roadster przenosi na drogę przyjemność z jazdy z silnikiem typu boxer i jest zawsze gotowy do pokonywania zakrętu za zakrętem.

R 1300 RT

Stworzony do jazdy turystycznej: BMW R 1300 RT to synonim najlepszych wrażeń na długich dystansach. Jego doskonałe wyposażenie zapewnia pełną kontrolę w każdej sytuacji.

R 1300 RS

Pełen technicznych udoskonaleń: nasz sportowiec na długie dystanse. Z potężną mocą silnika typu bokser jest gotowy i na maratony, i na szybkie sprinty w przerwie między nimi.

Niestresująca jazda z poczuciem pełnej kontroli

Zmiany biegu na niższy dokonywane są bardzo harmonijnie, aby jak najmniej destabilizować układ jezdny. Różne tryby jazdy zapewniają idealne przełączanie i – w połączeniu z adaptacyjnym tempomatem lub ostrzeżeniem o kolizji czołowej – pozwalają poczuć, jak prowadzenie motocykla będzie wyglądało w przyszłości. Ponadto jazda z ASA jest mniej stresująca i można ją intensywniej przeżywać, ponieważ nie trzeba poświęcać uwagi na sterowanie dźwignią sprzęgła i pokrętłem gazu, a zarazem nie traci się kontroli nad sytuacją na drodze.

+ Dowiedz się więcej

Siłowniki elektromechaniczne do sprzęgła i zmiany biegów w połączeniu z wyrafinowanym sterownikiem elektronicznym.

 ”

Transmission Control Unit

Transmission Control Unit

Dwa elektronicznie sterowane siłowniki elektromechaniczne wprawiają w ruch sprzęgło i dźwignię zmiany biegów. Upraszcza to ruszanie z miejsca i umożliwia automatyczne przełączenie biegów. Polecenie kierowcy przekazywane jest przez czujnik wykrywający położenie konwencjonalnej dźwigni zmiany biegów do sterownika. Dodatkowe czujniki mierzą prędkość obrotową wału wejściowego skrzyni biegów oraz pozycję sprzęgła. Wartości te przekazywane są do ściśle współpracującego ze sterownikiem silnika sterownika TCU (Transmission Control Unit) w celu modelowania i regulacji sprzęgła, wykonywania ruchów dźwigni zmiany biegów oraz dodatkowego sterowania. Sprzęgło obsługiwane jest przez siłownik elektromechaniczny współdziałający z układem hydraulicznym połączonym bezpośrednio z pompą sprzęgła i wysprzęglikiem. Siłownik reguluje wymagany poślizg sprzęgła, wprawia sprzęgło w ruch podczas przełączania biegów i otwiera je po zatrzymaniu.

Dowiedz się więcej

Zalety automatycznego asystenta zmiany biegów w skrócie

  • Całkowity brak konieczności ruszania sprzęgła przez kierowcę
  • Dynamiczne i komfortowe przełączenie biegów z korzyścią dla przyjemności z jazdy
  • Do wyboru automatyczne lub ręczne przełączenie biegów
  • Automatyczne dostosowanie czułości przełączania do preferencji kierowcy dotyczących dynamiki w trybie D.
+ Dowiedz się więcej

Przygoda nie zna granic

Historia Oskara Schneidera: jak automatyczny asystent zmiany biegów umożliwił mu jazdę motocyklem po wypadku.

Historia Oskara Schneidera: jak automatyczny asystent zmiany biegów umożliwił mu jazdę motocyklem po wypadku.

spinner