„ 

Automatyzacja obsługi sprzęgła i dźwigni zapewnia zupełnie nowe doznania z jazdy

Więcej przyjemności dzięki odciążeniu

Automatyczny asystent zmiany biegów cechuje się pomysłową budową, która pozwala na zautomatyzowane sprzęganie i przełączanie konwencjonalnej sześciobiegowej skrzyni biegów przy użyciu dwóch siłowników elektromechanicznych. Brak potrzeby korzystania z dźwigni ręcznej do sterowania sprzęgłem sprawia, że ruszanie z miejsca, zatrzymywanie i manewrowanie staje się dziecinnie proste. Ponadto w trakcie samej jazdy ASA gwarantuje sprawne, dostosowane do prędkości obrotowej i obciążenia przełączanie, a co za tym idzie precyzyjną zmianę biegów. ASA zapewnia ponadto jeszcze lepsze wyczucie mocy silnika typu boxer, ponieważ precyzyjna obsługa sprzęgła pozwala jeszcze łatwiej kontrolować przyjemność z jazdy za pomocą manetki gazu i dźwigni zmiany biegów.

+ Dowiedz się więcej

Tryb przełączania „M”

W trybie przełączania „M” można zmieniać biegi w dotychczasowy sposób, czyli naciskając nogą na dźwignię zmiany biegów. Kierowca zachowuje wówczas możliwość decydowania o momencie przełączania. Jeśli prędkość obrotowa na wymaganym biegu docelowym znajduje się w zakresie od wartości minimalnej do maksymalnej, przełączanie biegów następuje natychmiast. Jeśli prędkość obrotowa znajduje się poniżej wartości minimalnej, również w trybie manualnym zostanie automatycznie wybrany niższy bieg. Zapobiega to dławieniu silnika.

Tryb przełączania „D”

W trybie przełączania „D” możliwości automatycznego asystenta zmiany biegów wykorzystywane są w pełni. Idealnie skoordynowane automatyczne zmiany biegu z łagodnym przerwaniem siły pociągowej zapewniają efektywne przyspieszanie motocykla i przyczyniają się do poprawy stabilności jazdy. Przykładowo podczas zmiany biegu na wyższy w dużej mierze tłumi to występujące w klasycznej skrzyni biegów szarpnięcie, co znacznie zmniejsza ryzyko zderzenia się kaskami kierowcy i pasażera. Ruszanie z miejsca w terenie i pod górę z pełną mocą potężnego silnika typu boxer nie sprawia żadnego problemu ani nie wiąże się z utratą panowania nad pojazdem. W trybie dynamicznym pojęcie przyjemności z jazdy ponownie zyskuje na znaczeniu.

Niestresująca jazda z poczuciem pełnej kontroli

Zmiany biegu na niższy dokonywane są bardzo harmonijnie, aby jak najmniej destabilizować układ jezdny. Różne tryby jazdy zapewniają idealne przełączanie i – w połączeniu z adaptacyjnym tempomatem lub ostrzeżeniem o kolizji czołowej – pozwalają poczuć, jak prowadzenie motocykla będzie wyglądało w przyszłości. Ponadto jazda z ASA jest mniej stresująca i można ją intensywniej przeżywać, ponieważ nie trzeba poświęcać uwagi na sterowanie dźwignią sprzęgła i pokrętłem gazu, a zarazem nie traci się kontroli nad sytuacją na drodze.

+ Dowiedz się więcej

Siłowniki elektromechaniczne do sprzęgła i zmiany biegów w połączeniu z wyrafinowanym sterownikiem elektronicznym.

 ”

Transmission Control Unit

Transmission Control Unit

Dwa elektronicznie sterowane siłowniki elektromechaniczne wprawiają w ruch sprzęgło i dźwignię zmiany biegów. Upraszcza to ruszanie z miejsca i umożliwia automatyczne przełączenie biegów. Polecenie kierowcy przekazywane jest przez czujnik wykrywający położenie konwencjonalnej dźwigni zmiany biegów do sterownika. Dodatkowe czujniki mierzą prędkość obrotową wału wejściowego skrzyni biegów oraz pozycję sprzęgła. Wartości te przekazywane są do ściśle współpracującego ze sterownikiem silnika sterownika TCU (Transmission Control Unit) w celu modelowania i regulacji sprzęgła, wykonywania ruchów dźwigni zmiany biegów oraz dodatkowego sterowania. Sprzęgło obsługiwane jest przez siłownik elektromechaniczny współdziałający z układem hydraulicznym połączonym bezpośrednio z pompą sprzęgła i wysprzęglikiem. Siłownik reguluje wymagany poślizg sprzęgła, wprawia sprzęgło w ruch podczas przełączania biegów i otwiera je po zatrzymaniu.

+ Dowiedz się więcej

Zalety automatycznego asystenta zmiany biegów w skrócie

  • Całkowity brak konieczności ruszania sprzęgła przez kierowcę
  • Dynamiczne i komfortowe przełączenie biegów z korzyścią dla przyjemności z jazdy
  • Do wyboru automatyczne lub ręczne przełączenie biegów
  • Automatyczne dostosowanie czułości przełączania do preferencji kierowcy dotyczących dynamiki w trybie D.
+ Dowiedz się więcej
spinner