Opcjonalne akcesoria obejmują ASC (automatyczną kontrolę stabilności) ze specjalną konfiguracją Enduro do trybów Enduro i Enduro Pro. Obejmuje także specjalną konfigurację Enduro do standardowego systemu BMW Motorrad ABS, który jest również wykorzystywany w trybach Enduro i Enduro Pro. Dostępny opcjonalnie system Dynamic ESA także włączono do tego „środowiska trybów”. Ustawienia są optymalnie dostosowywane w zależności od trybu jazdy (zob. sekcja dotycząca zawieszenia).
Kierowca, jadąc po mokrej drodze i w trudnych warunkach przyczepności, ma ułatwione zadanie w trybie „Deszcz” dzięki cechom szczególnie miękkiej kontroli i reakcji, ale nadal dysponuje pełnym momentem obrotowym i potencjałem mocy. System elektronicznego sterowania ASC (automatycznej kontroli stabilności) reaguje szybciej niż w trybie „Droga”. Jeśli GS jest wyposażony w opcjonalny system Dynamic ESA, działanie amortyzujące tylnego i przedniego amortyzatora sprężynowego jest ustawiane na pracę miękką w zależności od warunków.
W trybie „Droga” ustawienia systemu kontroli sprawiają, że najlepsze wyniki uzyskuje się na suchej nawierzchni. W tym trybie przepustnica reaguje spontanicznie i liniowo, łącząc skuteczną i płynną kontrolę nad pojazdem z jednolitym wzrostem momentu obrotowego.
Tryb „Dynamiczny” pozwala nowemu BMW R 1200 GS na pokazanie jego sportowego temperamentu na drodze. Jeszcze bardziej spontanicznie i bezpośrednio reagująca przepustnica, ograniczone działanie ASC i precyzyjne działanie amortyzujące w przypadku opcjonalnego wyposażenia w system Dynamic ESA umożliwią pełne wykorzystanie potencjału motoru.
W trybie „Enduro” R 1200 GS pokazuje się z najlepszej strony w jeździe terenowej. Miękko reagująca przepustnica, ograniczone kontrolowanie przez Enduro-ASC, optymalny rozkład hamowania i idealne zachowanie systemu kontroli ABS wraz z mocnym systemem kontroli trakcji Dynamic ESA (opcja) czynią ten motocykl gotowym do eksplorowania nowych warunków do jazdy enduro. Wobec powyższego nawet kierowcy mające niewielkie doświadczenie w jeździe terenowej typu enduro będą w stanie szybko sprostać nowemu R 1200 GS i czerpać przyjemność z jazdy. Tryb ten jest optymalnie dostosowany do jazdy na standardowych oponach.
Ambitnym kierowcom enduro BMW Motorrad oferuje tryb „Enduro Pro”. Ten tryb jazdy ze spontanicznie reagującym silnikiem zaprojektowano do jazdy na oponach wzmacnianych. Jednocześnie funkcja ABS z tyłu jest wyłączana po zaciągnięciu dźwigni hamulca nożnego. System Dynamic ESA koordynuje pracę dla uzyskania odpowiedniej trakcji i optymalnych cech mocy. System ASC jest skoordynowany do profesjonalnej pracy w trybie enduro i umożliwia znacząco większy ślizg. W tej konfiguracji nowy BMW R 1200 GS może pokazać swój sportowy temperament także w warunkach terenowych, przed doświadczonymi kierowcami enduro otwiera zupełnie nowy świat, jednocześnie umożliwiając lepsze panowanie nad motorem.