Częściowo zintegrowany ABS
Hamowanie tak łatwe i bezpieczne, jak nigdy wcześniej
Prawidłowa technika hamowania to kluczowa umiejętność motocyklisty z dwóch względów: tylko połączenie niezawodnej technologii układu hamulcowego z nabytymi umiejętnościami kierowcy może zapewnić efektywne zachowanie w sytuacjach krytycznych. W obliczu nagłego niebezpieczeństwa nawet doświadczeni motocykliści mają tendencję do zbyt intensywnego hamowania przednim kołem lub do blokowania tylnego koła. Wobec tego nowoczesny układ przeciwblokujący hamulców (ABS) jest elementem bezpieczeństwa w motocyklu wysokiej jakości. Dlatego też BMW Motorrad jest pierwszym na świecie producentem, który standardowo wyposaża wszystkie swoje motocykle w ABS.
Niezależnie od tego, czy kierowca jest początkujący, czy doświadczony, ABS sprawia, że hamowanie jest łatwiejsze i bezpieczniejsze: na mokrej nawierzchni, w niebezpiecznych sytuacjach, gdy jedzie się z pasażerem lub wiezie bagaż. Praktycznie w każdych warunkach. Zapewnia kierowcy optymalną drogę zatrzymania przez cały czas bez ryzyka upadku w wyniku zablokowania kół.
W różnych typach motocykli BMW wykorzystywane są różne rodzaje systemów ABS: ABS lub częściowo zintegrowany system ABS. Oba systemy niezawodnie zapobiegają blokowaniu kół podczas hamowania awaryjnego za pośrednictwem sterowanego elektronicznie układu hydraulicznego. W tym celu czujniki w kołach mierzą prędkość obrotową przedniego i tylnego koła i natychmiast rozpoznają, kiedy koło zaczyna się blokować. Czujniki przesyłają sygnały pomiarowe do procesora, który aktywuje modulator ciśnienia w hydraulicznym układzie hamulcowym przedniego lub tylnego koła. Aktywowany modulator ciśnienia redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym w ciągu ułamka sekundy, a następnie ponownie je podnosi. Oznacza to, że w zakresie swojej pracy ABS utrzymuje dokładnie właściwe ciśnienie w układzie hamulcowym odpowiedniego koła, aby powstrzymać je od osiągnięcia granicy zablokowania.
Zintegrowany system ABS BMW Motorrad w wersji I-ABS I wykorzystuje wspomaganie siły hamowania. Elektrycznie sterowana pompa hydrauliczna podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym w momencie naciśnięcia dźwigni hamulca i pompy hamulcowej. Począwszy od modeli z roku 2007 instaluje się nowy, precyzyjniej regulowany układ hamulcowy bez systemu wspomagającego (I-ABS II). W przypadku częściowo zintegrowanego układu hamulcowego dźwignia ręczna aktywuje jednocześnie hamulce obu kół, a pedał hamulca aktywuje tylko hamulec tylnego koła. Systemy ABS zapewniają większe bezpieczeństwo niż konwencjonalne układy hamulcowe, co często pokazują testy motocyklowe.
Elektroniczny system sterowania, hydrauliczny układ wspomagania siły hamowania oraz system przeciwblokujący mieszczą się w centralnym modulatorze ciśnienia zintegrowanego układu hamowania. Zamontowano tu trzy procesory, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo systemu. Dwa mikrosterowniki równolegle sterują systemem regulacyjnym, a trzeci pełni funkcję monitorującą proces. Po każdym włączeniu zapłonu system przeprowadza kontrolę sprawności systemu, czemu towarzyszy aktywacja lampek kontrolnych ABS na kokpicie. Lampki zgasną automatycznie, kiedy tylko czujniki prędkości prześlą odpowiedni sygnał i nie zostaną wykryte usterki w pracy systemu.
W przypadku jazdy terenowej system ABS BMW Motorrad można w odpowiednich modelach po prostu wyłączyć, naciskając przycisk ABS podczas kontroli sprawności systemu.
+ Dowiedz się więcej