Dwucylindrowy silnik bokser 1802 cm³
Od początku naszej produkcji motocykli w 1923 roku nigdy nie straciliśmy z oczu jednej idei: boksera. Od zawsze był on synonimem czystych emocji, jazdy motocyklem w jej najbardziej pierwotnej formie. Poprzez dwucylindrowy silnik typu bokser 1802 ccm konsekwentnie realizujemy tę ideę, wzbudzając emocje i wykorzystując technologie, i oferując większą niż kiedykolwiek wcześniej pojemność skokową.
Już na pierwszy rzut oka widać wyraźnie: „Big Boxer” oddaje istotę słynnej klasyki BMW Motorrad. Imponujący wygląd dodatkowo podkreśla, że nigdy wcześniej nie było silnika bokser BMW o tak dużej pojemności skokowej. Pod względem technicznym „Big Boxer” również nawiązuje do tradycyjnych silników typu bokser. Moc silnika wynosi 67 kW (91 KM) przy 4750 obr./min. Zachwyca przy tym pojemnością 1802 cm³ oraz maksymalnym momentem obrotowym 158 Nm przy 3000 obr./min i 150 Nm od 2000 do 4000obr./min. Oznacza to ogromną siłę ciągu i modelowy bieg.
Chłodzenie powietrzno-olejowe i pionowo podzielona obudowa silnika
Chłodzenie powietrzno-olejowe i pionowo podzielona obudowa silnika
„Big Boxer” ma chłodzenie powietrzno-olejowe. Jego aluminiowa obudowa jest dzielona w pionie. Wał korbowy, kuty ze stali ulepszanej cieplnie, posiada dodatkowe łożysko główne w środku, zapobiegające niepożądanym drganiom zginającym. Dwa korbowody ze stali ulepszanej cieplnie z wałkiem pośrednim są zamontowane w łożyskach ślizgowych, takich jak wał korbowy. Tłoki są odlewane z aluminium, a powierzchnia bieżna cylindrów ze stopów lekkich jest pokryta NiCaSil. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem gwarantuje dostarczanie oleju smarowego i chłodzącego.
Klasyczny rozrząd ohv w połączeniu z nowoczesną technologią
Klasyczny rozrząd ohv w połączeniu z nowoczesną technologią
„Big Boxer” ma cztery zawory. Dla możliwie najlepszego odwzorowania momentu obrotowego, jak również optymalnych wartości zużycia i emisji. Podwójny zapłon, nowoczesna architektura komory spalania, jak również wtrysk w kolektorze dolotowym i system zarządzania silnikiem BMS-O. Układ rozrządu został zainspirowany legendarną konstrukcją silnika BMW Motorrad: dwucylindrowym silnikiem „bokser” R 5/R 51 z lat 1936-41 i R 51/2 z lat 1950-51. W przeciwieństwie do innych konstrukcji ohv BMW Motorrad, Big Boxer, podobnie jak jego historyczny wzorzec, posiada dwa wały rozrządu napędzane przez wał korbowy za pomocą łańcucha tulejkowego – w celu uzyskania sztywniejszego rozrządu, z lepszą precyzją sterowania i większą stabilnością prędkości obrotowej, albo po prostu: dla większych emocji w drodze.
Dźwignia pochylenia widełek i ręczna kompensacja luzu zaworowego
Dźwignia pochylenia widełek i ręczna kompensacja luzu zaworowego
Również typowa konstrukcja bokserów BMW Motorrad: dwa popychacze uruchamiają po jednym popychaczu po stronie wlotowej i wylotowej, prowadzonym na górze cylindra, w szczelnej rurze popychacza. Dwa zawory wlotowe i wylotowe w głowicy cylindra są uruchamiane parami za pomocą rozwidlonych dźwigienek zaworowych. Luz zaworowy nie jest kompensowany za pomocą elementów hydraulicznych, lecz za pomocą jednej śruby regulacyjnej z nakrętką zabezpieczającą na każdy zawór. Tak jak od dziesięcioleci ma to miejsce w przypadku większości klasycznych, dwuzaworowych bokserów BMW chłodzonych powietrzem. W ten sposób luz zaworowy (0,2-0,3 mm) także w „Big Boxerze” może być regulowany w bardzo krótkim czasie. Tym samym wprowadzamy historię konstrukcji z powrotem na drogę – w sposób odczuwalny na całym ciele.
Sześciobiegowa, pazurowa skrzynia biegów z funkcją antyhoppingową
Jednotarczowe, suche sprzęgło przenosi moment obrotowy generowany przez silnik na skrzynię biegów, co jest typowe dla zdecydowanej większości naszych silników typu bokser. Nowością jest natomiast funkcja antyhoppingowa, która zapobiega biciu tylnego koła podczas twardej redukcji biegu. Dla większego bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Sześciobiegowa, pazurowa skrzynia biegów jest umieszczona w dwuczęściowej aluminiowej obudowie. Została zaprojektowana jako czterowałowa skrzynia biegów z ukośnie uzębionymi parami kół wychwytowych. Opcjonalnie dostępny jest bieg wsteczny. Jest on napędzany przez przekładnię redukcyjną i silnik elektryczny i może być przełączany ręcznie.
Podobnie jak w przypadku wszystkich motocykli BMW z silnikiem bokser, moment obrotowy jest przenoszony ze skrzyni biegów na tylne koło za pomocą wału przegubowego lub napędu Kardana z przegubem krzyżowym. Przegub trójpunktowy po stronie przekładni zapewnia kompensację długości. Wałek napędowy i przegub uniwersalny (krzyżowy) Big Boxera są niklowane z połyskiem, zgodnie z fascynującą klasyczną techniką motocyklową, jak to było zwyczajowo stosowane w BMW Motorrad do roku 1955 włącznie. A przy tym są one otwarte – to prawdziwa gratka dla oczu.