Chłodzenie powietrzno-olejowe i pionowo podzielona obudowa silnika

Chłodzenie powietrzno-olejowe i pionowo podzielona obudowa silnika

„Big Boxer” ma chłodzenie powietrzno-olejowe. Jego aluminiowa obudowa jest dzielona w pionie. Wał korbowy, kuty ze stali ulepszanej cieplnie, posiada dodatkowe łożysko główne w środku, zapobiegające niepożądanym drganiom zginającym. Dwa korbowody ze stali ulepszanej cieplnie z wałkiem pośrednim są zamontowane w łożyskach ślizgowych, takich jak wał korbowy. Tłoki są odlewane z aluminium, a powierzchnia bieżna cylindrów ze stopów lekkich jest pokryta NiCaSil. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem gwarantuje dostarczanie oleju smarowego i chłodzącego.

+ Dowiedz się więcej

Klasyczny rozrząd ohv w połączeniu z nowoczesną technologią

Klasyczny rozrząd ohv w połączeniu z nowoczesną technologią

„Big Boxer” ma cztery zawory. Dla możliwie najlepszego odwzorowania momentu obrotowego, jak również optymalnych wartości zużycia i emisji.  Podwójny zapłon, nowoczesna architektura komory spalania, jak również wtrysk w kolektorze dolotowym i system zarządzania silnikiem BMS-O. Układ rozrządu został zainspirowany legendarną konstrukcją silnika BMW Motorrad: dwucylindrowym silnikiem „bokser” R 5/R 51 z lat 1936-41 i R 51/2 z lat 1950-51. W przeciwieństwie do innych konstrukcji ohv BMW Motorrad, Big Boxer, podobnie jak jego historyczny wzorzec, posiada dwa wały rozrządu napędzane przez wał korbowy za pomocą łańcucha tulejkowego – w celu uzyskania sztywniejszego rozrządu, z lepszą precyzją sterowania i większą stabilnością prędkości obrotowej, albo po prostu: dla większych emocji w drodze.

+ Dowiedz się więcej

Dźwignia pochylenia widełek i ręczna kompensacja luzu zaworowego

Dźwignia pochylenia widełek i ręczna kompensacja luzu zaworowego

Również typowa konstrukcja bokserów BMW Motorrad: dwa popychacze uruchamiają po jednym popychaczu po stronie wlotowej i wylotowej, prowadzonym na górze cylindra, w szczelnej rurze popychacza. Dwa zawory wlotowe i wylotowe w głowicy cylindra są uruchamiane parami za pomocą rozwidlonych dźwigienek zaworowych. Luz zaworowy nie jest kompensowany za pomocą elementów hydraulicznych, lecz za pomocą jednej śruby regulacyjnej z nakrętką zabezpieczającą na każdy zawór. Tak jak od dziesięcioleci ma to miejsce w przypadku większości klasycznych, dwuzaworowych bokserów BMW chłodzonych powietrzem. W ten sposób luz zaworowy (0,2-0,3 mm) także w „Big Boxerze” może być regulowany w bardzo krótkim czasie. Tym samym wprowadzamy historię konstrukcji z powrotem na drogę –  w sposób odczuwalny na całym ciele.

+ Dowiedz się więcej

Sześciobiegowa, pazurowa skrzynia biegów z funkcją antyhoppingową

Jednotarczowe, suche sprzęgło przenosi moment obrotowy generowany przez silnik na skrzynię biegów, co jest typowe dla zdecydowanej większości naszych silników typu bokser. Nowością jest natomiast funkcja antyhoppingowa, która zapobiega biciu tylnego koła podczas twardej redukcji biegu.  Dla większego bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Sześciobiegowa, pazurowa skrzynia biegów jest umieszczona w dwuczęściowej aluminiowej obudowie. Została zaprojektowana jako czterowałowa skrzynia biegów z ukośnie uzębionymi parami kół wychwytowych. Opcjonalnie dostępny jest bieg wsteczny. Jest on napędzany przez przekładnię redukcyjną i silnik elektryczny i może być przełączany ręcznie.

Podobnie jak w przypadku wszystkich motocykli BMW z silnikiem bokser, moment obrotowy jest przenoszony ze skrzyni biegów na tylne koło za pomocą wału przegubowego lub napędu Kardana z przegubem krzyżowym.  Przegub trójpunktowy po stronie przekładni zapewnia kompensację długości. Wałek napędowy i przegub uniwersalny (krzyżowy) Big Boxera są niklowane z połyskiem, zgodnie z fascynującą klasyczną techniką motocyklową, jak to było zwyczajowo stosowane w BMW Motorrad do roku 1955 włącznie. A przy tym są one otwarte – to prawdziwa gratka dla oczu.  

+ Dowiedz się więcej

Akustyczna obecność – wszędzie

Technologia w detalach

spinner