Dwucylindrowy silnik rzędowy o pojemności 800 cm³
Rzędowy silnik twin o wysokim momencie obrotowym o pojemności skokowej 798 cm³ jest cechą wspólną wszystkich modeli serii F. Jego wysoki moment obrotowy, zbliżony do silnika twin montowanego poprzecznie, wyjątkowe brzmienie i spontaniczny zryw przy każdym przyspieszeniu łączy w sobie żywy charakter silnika jednocylindrowego z nieograniczoną siłą dwucylindrowca. Oprócz osiągnięcia równowagi między mocnym momentem i dynamiczną zdolnością sprintowania nowo opracowany silnik rzędowy twin udowadnia, że doskonałe osiągi jazdy nie muszą wiązać się z wysokim zużyciem paliwa.
W rzędowym dwucylindrowym silniku twin przesunięcie wykorbienia na wale korbowym wynosi zero stopni. W rezultacie silnik, zamontowany poziomo w stosunku do kierunku jazdy, pracuje z jednolitą sekwencją zapłonu, gdzie za każdym obrotem wału korbowego zachodzi jeden cykl mocy. Rezultatem jest brzmienie, które świadomie ma przypominać dźwięk silników twin montowanych poprzecznie, pracujących również z kątem zapłonu 360 stopni. Jednak w szczególności jednolita sekwencja zapłonu sprzyja zrównoważonej wymianie gazów przy wysokiej wydajności momentu obrotowego i zharmonizowanej charakterystyce. Wobec tego udało się spełnić podstawowe wymogi dynamicznego napędu.
Nieuniknione siły bezwładności pierwszego i drugiego rzędu w silnikach dwucylindrowych neutralizuje się z użyciem wprowadzonego uprzednio unikalnego mechanizmu wyważającego. Zamiast tradycyjnego równoważenia za pomocą wałków wyrównoważających lub wałków przeciwwagi oscylacyjne siły bezwładności kompensuje się poprzez system przegubowy poprowadzony centralnie na wale korbowym, z określonym rozmieszczeniem przeciwmas: wał mimośrodowy umieszczony przeciwnie do wykorbienia na wale korbowym podtrzymuje tak zwany wałek równoważący. Wałek równoważący jest połączony z zawiasem równoważącym.
Kinetyka układu równoważącego polega na tym, że wałek równoważący porusza się do góry i w dół w przeciwnym kierunku do dwóch korbowodów silnika. Dzięki prowadzeniu przez stosunkowo długi zawias końcówka trzonu wałka porusza się ruchem kołyszącym w linii prostej. Rozkład mas na końcówce trzonu wałka i ramieniu dobrano w taki sposób, by siły bezwładności wynikające z ruchu kołyszącego w każdej pozycji mechanizmu korbowego przeciwdziałały odpowiednim oscylacyjnym siłom bezwładności na napędzie wału korbowego (udział tłoka i korbowodu). W rezultacie niemal całkowicie eliminuje się siły bezwładności pierwszego i drugiego rzędu, co skutkuje pracą silnika o niskim poziomie wibracji. Kolejną znaczną korzyścią wynikającą z tej eleganckiej konstrukcji jest niski poziom hałasu ze względu na brak typowych dźwięków napędu wydawanych przez koła zębate czy łańcuchy.
Układ cyrkulacji oleju również posiada specjalne cechy techniczne, wykraczające poza zakres tradycyjnego standardu w tej klasie. W celu zminimalizowania strat związanych z czynnikami zmieniającymi własności użytkowe oleju silniki serii F 800 wyposażono w pół-suche smarowanie. Olej wydostający się z głównego łożyska napędu wału korbowego wpływa do podzielonego wału mechanizmu wyważającego. Tutaj pompa oleju zasysa go i wprowadza do przekładni za pośrednictwem dysz oleju. Następnie olej jest odprowadzany z przekładni przez otwory w obudowie wału korbowego gromadzi się, wraz z olejem odprowadzonym z głowicy cylindra przez wał łańcucha, w pozostałej pustej przestrzeni obudowy wału korbowego wokół wału korbowodu. Ta pusta przestrzeń pełni więc funkcję zintegrowanego zbiornika oleju. Olej do łożysk we wszystkich położeniach dostarczany jest z tego zbiornika za pomocą drugiej pompy.