BMW R nineT Scrambler z dwucylindrowym silnikiem twin montowanym poprzecznie o pojemności 1200 cm³.

Nowy montowany poprzecznie silnik twin, zaprojektowany na potrzeby większych prędkości, posiada dwa napędzane łańcuchem wałki rozrządu w głowicy (DOHC) na każdy cylinder, z zaworami sterowanymi bardzo lekkimi i szybkimi dźwigienkami rolkowymi. Promieniste ułożenie czterech zaworów umożliwiło bardzo kompaktową konstrukcję komory spalania. Podobnie jak w poprzednim modelu mieszankę zapalają dwie świecie zapłonowe. Utrzymano również poprzedni stopień sprężania 12.0:1, natomiast system kontroli spalania stukowego umożliwia zastosowanie paliwa Super (plus) 95-98 RON. Moc znamionową określono dla 98 oktanów.

+ Dowiedz się więcej

Poziomie ułożenie wałków rozrządu zgodnie z kierunkiem ruchu na nowym montowanym poprzecznie silniku twin zaowocowało dwoma specjalnymi cechami technicznymi. Każdy wałek steruje jednym zaworem ssącym i wydechowym. Krzywki są wydłużone ze względu na promienisty układ zaworów. Zoptymalizowano czasy sterowania zaworami ssącymi i wydechowymi dla obu wałków w celu szczególnie energicznego uwalniania mocy w niższym i środkowym zakresie prędkości, a jednocześnie większej mocy przyspieszania.

W porównaniu z poprzednim modelem średnice grzybków zaworów powiększono od strony ssania z 36 do 39 mm, a od strony wydechu z 31 do 33. Luz zaworów skompensowano poprzez zastosowanie lekkich podkładek półkolistych. Zwiększono skok otwarcia po stronie ssania i wydechu z poprzednich 10,54 i 9,26 mm do 10,8 mm w celu powiększenia przekroju otwartego zaworu. Wszystko to sprawia, że ten silnik o wyjątkowym charakterze jest modelem o wyróżniającej się dynamice, dającym czystą radość przyspieszenia, co demonstruje w imponujący sposób już od najniższych prędkości.

+ Dowiedz się więcej
Kolejnym ważnym celem rozwojowym w nowym poprzecznym silniku twin była dalsza poprawa gładkości jazdy poprzez zastosowanie wałka wyrównoważającego. W celu zaoszczędzenia miejsca porusza się on wewnątrz pustego wału pomocniczego do napędu wałka rozrządu, zapewniając w ten sposób optymalną gładkość i płynną jazdę z hamowaniem silnikiem w całym zakresie prędkości obrotowej silnika, nie ograniczając typowego podstawowego charakteru silnika dwucylindrowego.
Utrzymano poprzedni stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka 101 do 73 mm, a wraz z nim również pojemność skokową 1170 cm³. Nie ma również zmian, jeśli chodzi o wał korbowy i korbowód oraz ich łożyska, natomiast przeprojektowano dwa tłoki z lanego aluminium, aby dostosować je do zmiany geometrii komory spalania.
+ Dowiedz się więcej

Więcej szczegółowych informacji na temat technologii