Dwucylindrowy silnik twin montowany poprzecznie o pojemności 1200 cm³
Nasze dwucylindrowe silniki twin montowane poprzecznie są pełne charakteru. Są wcieleniem tego, za co firma BMW jest ceniona już od ponad 80 lat – wysokiej jakości, znakomitych osiągów i solidności. Obecna generacja jest jeszcze mocniejsza, lżejsza, bardziej wyrafinowana i zapewnia mniejsze zużycie paliwa. Zastosowano w nich chłodzenie powietrzem i technologię czterozaworową. Zasada działania tego nowego, montowanego poprzecznie, dwucylindrowego silnika twin z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy jest podobna do tradycyjnych silników dwucylindrowych BMW Motorrad, a jednak stanowi zupełnie nowe rozwiązanie.
Nowy montowany poprzecznie silnik twin, zaprojektowany na potrzeby większych prędkości, posiada dwa napędzane łańcuchem wałki rozrządu w głowicy (DOHC) na każdy cylinder, z zaworami sterowanymi bardzo lekkimi i szybkimi dźwigienkami rolkowymi. Promieniste ułożenie czterech zaworów umożliwiło bardzo kompaktową konstrukcję komory spalania. Podobnie jak w poprzednim modelu mieszankę zapalają dwie świecie zapłonowe. Utrzymano również poprzedni stopień sprężania 12.0:1, natomiast system kontroli spalania stukowego umożliwia zastosowanie paliwa Super (plus) 95-98 RON. Moc znamionową określono dla 98 oktanów.
Poziomie ułożenie wałków rozrządu zgodnie z kierunkiem ruchu na nowym montowanym poprzecznie silniku twin zaowocowało dwoma specjalnymi cechami technicznymi. Każdy wałek steruje jednym zaworem ssącym i wydechowym. Krzywki są wydłużone ze względu na promienisty układ zaworów. Zoptymalizowano czasy sterowania zaworami ssącymi i wydechowymi dla obu wałków w celu szczególnie energicznego uwalniania mocy w niższym i środkowym zakresie prędkości, a jednocześnie większej mocy przyspieszania.
W porównaniu z poprzednim modelem średnice grzybków zaworów powiększono od strony ssania z 36 do 39 mm, a od strony wydechu z 31 do 33. Luz zaworów skompensowano poprzez zastosowanie lekkich podkładek półkolistych. Zwiększono skok otwarcia po stronie ssania i wydechu z poprzednich 10,54 i 9,26 mm do 10,8 mm w celu powiększenia przekroju otwartego zaworu. Wszystko to sprawia, że ten silnik o wyjątkowym charakterze jest modelem o wyróżniającej się dynamice, dającym czystą radość przyspieszenia, co demonstruje w imponujący sposób już od najniższych prędkości.