Taka budowa jest szczególnie korzystna z uwagi na rozkład mas, ale również na charakterystykę skrętną. Dzięki kompaktowej i lekkiej budowie dodatkowy olej do skrzyni biegów, który wcześniej służył do smarowania skrzyni, stał się zbędny. Jak wcześniej na kołach zębatych zastosowano wytrzymałe skośnie cięte zęby dla płynnego zazębiania, cichej pracy i większej jej gładkości. Również jak wcześniej wałki skrzyni biegów są wyposażone w łożyska antytarciowe w nowym napędzie, natomiast koła biegowe (koła wolnych obrotów) zamontowano na łożyskach igiełkowych o niskim współczynniku tarcia. Koła biegowe, a co za tym idzie przełożenia, są przestawiane za pomocą bębna wybierającego przełożenia zamontowanego na łożyskach kulkowych, trzech widelców zmiany biegów ze stali nawęglanej z twardymi końcówkami chromowanymi oraz tulei przesuwnych zabezpieczających mocne połączenie par kół biegowych.
Napęd zastosowany po raz pierwszy w R 1200 GS, będący pierwszym seryjnym silnikiem poprzecznym twin od BMW Motorrad, posiada wielotarczowe sprzęgło w kąpieli olejowej z ośmioma tarczami ciernymi na miejsce poprzedniego suchego sprzęgła jednotarczowego. Korzyści z tego rozwiązania obejmują zmniejszenie momentu bezwładności z względu na znacząco mniejszą średnicę zewnętrzną wynoszącą 147 mm (poprzednio R 1200 GS: 180 mm) oraz bardziej kompaktową budowę całości. Po raz pierwszy w poprzecznym silniku twin układ sprzęgła jest wyposażony w mechanizm antyhoppingowy. Dzięki temu mniej momentu hamowania silnika jest przekazywane na tylne koło przy hamowaniu silnikiem, wobec czego motocykl zachowuje większą stabilność i prowadzi się bezpieczniej podczas hamowania.
+ Dowiedz się więcej

Więcej szczegółowych informacji na temat technologii