Kamienie milowe
Firma BMW Motorrad jest wizjonerem i pionierem w obszarze innowacji i technologii od ponad 90 lat. Nasza ścieżka rozwoju naznaczona jest przełomowymi i prekursorskimi rozwiązaniami, które zostały tutaj zaprezentowane.
1923 r.
1923 r.
Lepsze niż latanie.
Firma BMW rozpoczęła działalność jako producent statków powietrznych. Jednak w momencie, gdy wyprodukowała swój pierwszy motocykl, jej inżynierowie stworzyli prawdziwy kamień milowy: R 32. Nie był to rower z silnikiem, jak zwykle miało to wówczas miejsce, ale zupełnie nowa koncepcja motocykla. Obejmowała ona doskonałą ramę i silnik, który stanowił prawdziwą część projektu.
1924 r.
1924 r.
Hamowanie.
Łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Rozpoczynając produkcję R39, BMW po raz pierwszy wykorzystuje zewnętrzny hamulec nożny do hamowania tylnego koła zamiast zwykłego nożnego hamulca klinowego. Umożliwia to kierowcy jeszcze bezpieczniejsze i łatwiejsze hamowanie.
1935 r.
1935 r.
Zwiększona stabilność i komfort jazdy.
BMW jest także pionierem w obszarze technologii zawieszenia: w modelu turystycznym R 12 i modelu sportowym R 17 zastosowany został pierwszy na świecie hydrauliczny widelec teleskopowy. Odciąża on zwykłe widelce resorów oraz przyczynia się w znacznym stopniu do zwiększenia stabilności i komfortu jazdy.
1936 r.
1936 r.
Inteligentna lekka konstrukcja.
W modelu sportowym R5 (500 cm³) BMW po raz pierwszy pokazuje stożkowo toczoną owalną ramę rurową. Jest to inteligentna lekka konstrukcja. Nowy proces spawania wprowadzony w tym samym czasie na potrzeby produkcji ramy jest także wysoce innowacyjną techniką produkcji, która wyznacza trendy na kolejne lata. Zalety lekkiej konstrukcji? Wysoka elastyczność przy niskiej wadze.
1955 r.
1955 r.
Duża stabilność jazdy. Więcej wygody.
Innowacyjna rama w pełni oparta na wahaczu została zastosowana przez BMW po raz pierwszy w seryjnej produkcji motocykli w modelach R 50 i R 69. Zapewnia ona dużą stabilność jazdy z zachowaniem dotychczasowego komfortu jazdy. Optymalna odporność na zniekształcenie jest doceniana przez osoby jeżdżące w wózku bocznym.
1960 r.
1960 r.
Bez wątpienia najszybszy niemiecki supermotor.
Pierwszy hydrauliczny tłumik drgań kierownicy w seryjnej produkcji motocykli zapewnia maksymalne bezpieczeństwo jazdy. Po raz pierwszy jest montowany w modelu R 69 S – najszybszym niemieckim supermotorze w tym czasie. Tłumik drgań kierownicy można nawet wyłączyć przy mniejszych prędkościach, aby poprawić prowadzenie.
1961 r.
1961 r.
Zupełne dostosowanie do potrzeb: akcesoria i opcjonalne wyposażenie.
Osobom, które pragną nadać swojemu motocyklowi BMW spersonalizowany charakter, od początku umożliwiają to specjalne akcesoria i opcjonalne wyposażenie od BMW Motorrad. Osłony silnika i mocowania kufrów zostały dodane do asortymentu już w latach pięćdziesiątych – na początku u dealerów, a od 1961 r. montowane fabrycznie. Obecnie można wykorzystać szeroki asortyment akcesoriów i opcjonalnego wyposażenia, aby stworzyć własny spersonalizowany motocykl BMW.
1973 r.
1973 r.
Ikona designu ze sztandarową technologią.
R 90 S jest wyposażony w pierwszy dwutarczowy hamulec montowany standardowo na przednim kole. Jednocześnie wprowadzamy reflektor H4 w 6 seriach. Tym samym nadal zwiększamy bezpieczeństwo ruchu drogowego.
1976 r.
1976 r.
Pierwsza pełna owiewka montowana seryjnie.
R100 RS stanowi trampolinę dla szeregu modeli korzystających z nowych odkryć związanych z kanałem powietrza w obszarze aerodynamiki.
Prowadzi to do pierwszej na świecie aerodynamicznie zoptymalizowanej pełnej owiewki w seryjnej produkcji motocykli. Korzyści wynikające z niskiego oporu powietrza i niskiego ciśnienia na kasku są szczególnie odczuwane przez kierowców podróżujących na dalekie dystanse.
1978 r.
1978 r.
Pierwsza kolekcja dla motocyklistów.
Dobry wygląd od stóp do głów i bezpieczna jazda – jest to dla nas ważne od wczesnych lat siedemdziesiątych. W 1976 r. firma BMW Motorrad wkroczyła w nową erę z kaskiem z pełną osłoną. W 1978 r. na rynek wprowadzono pierwsze pełne wyposażenie kierowcy. Nasi projektanci i inżynierowie nadal skupiają się obecnie na ochronie, bezpieczeństwie, funkcjonalności i innowacyjności – w powiązaniu ze swobodnym wyglądem.
1979 r.
1979 r.
Lepsze czucie: podgrzewane manetki
Podgrzewane manetki były początkowo pośmiewiskiem, ale obecnie stały się nieodzowną funkcją. Zwiększają one przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo, ponieważ, jak udowodniono, kierowcy o ogrzanych dłoniach podejmują szybsze reakcje.
1980 r.
1980 r.
Idealne wibracje.
R 80 G/S jest pierwszą dwucylindrową turystyczną maszyną Enduro, a zatem prekursorem nowego segmentu. Od tego czasu G/S jest utożsamiany z nieograniczonymi motocyklowymi przygodami. Posiada pierwszy jednostronny wahacz tylny dla dużych motocykli. Wyróżnia się o 50% większą odpornością na skręcanie w porównaniu z konwencjonalnymi wahaczami dwustronnymi przy takiej samej redukcji wagi. Możliwość szybszej i łatwiejszej wymiany tylnego koła także stanowi dużą zaletę.
1981 r.
1981 r.
Dwa kaski w jednym.
Pierwszy na świecie składany kask motocyklowy łączy w sobie dwie cechy: łatwo wyjmowana część szczękowa umożliwia noszenie go jako kasku typu jet lub kasku integralnego. Dzięki temu kask zapewnia duży komfort noszenia i działania.
1986 r.
1986 r.
Motocyklowe kombinezony z wodoodpornej tkaniny.
Pierwszy na świecie motocyklowy kombinezon z tkaniny Gore-Tex od BMW na pewno spowoduje sporo zamieszania i zrewolucjonizuje branżę motocyklową.
1987 r.
1987 r.
Paralever. Następny etap rozwoju technologii zawieszenia.
Wahacz z dwoma przegubami zaprojektowany przez BMW Motorrad – o nazwie Paralever – zasadniczo eliminuje niepokojące przenoszenie momentu napędowego do układu zawieszenia i został zastosowany w modelach R 80 GS i R 100 GS w 1987 r.
1988 r.
1988 r.
Pierwszy na świecie ABS dla motocykli.
BMW jest pierwszym na świecie producentem, który wprowadził na rynek system ABS dla motocykli w 1988 r. Tym samym firma BMW ustanowiła punkt odniesienia dla produkcji motocykli. Począwszy od 2013 r., wszystkie motocykle BMW są standardowo wyposażone w ABS.
Pierwsze cyfrowe układy zarządzania silnikiem.
BMW K1 jest kamieniem milowym w konstrukcji motocykli dzięki swojej aerodynamice. Zaprezentował on także po raz pierwszy cyfrowe układy zarządzania silnikiem. Układ sterowania Motronic obejmuje elektroniczne układy zapłonu i wtrysku, a tym samym zapewnia wydajność paliwa i spełnienie wymogów dotyczących stosowania regulowanego katalizatora.
1990 r.
1990 r.
Przełomowa technologia środowiskowa dla motocykli.
Regulowany katalizator trójdrożny może być początkowo zamawiany do modeli K z cyfrowymi układami zarządzania silnikiem jako wyposażeniem specjalnym. BMW oferuje pierwszy na świecie regulowany katalizator dla motocykli. W przypadku modeli skonstruowanych po 2000 r. cały asortyment BMW Motorrad jest wyposażony standardowo w regulowany katalizator.
1993 r.
1993 r.
Krótsza droga hamowania.
BMW R 1100 RS jest pierwszym motocyklem w produkcji seryjnej wyposażonym w przednie zawieszenie Telelever z wahaczem koła tylnego Paralever. W tym przypadku Telelever działa jak mechaniczny system zapewniający odporność na „nurkowanie” i zapewnia optymalną przyczepność nawet podczas pełnego hamowania. W powiązaniu z ABS droga hamowania ulega ponownie znacznemu skróceniu.
1998 r.
1998 r.
Pierwszy na świecie podwójny reflektor z technologią elipsoidalną.
Pierwszy na świecie podwójny reflektor z technologią elipsoidalną w produkcji seryjnej motocykli zapewnia lepsze oświetlenie drogi.
2004 r.
2004 r.
Pierwsza elektronicznie regulowana rama.
Elektroniczna regulacja zawieszenia (ESA) jest innowacją elektroniczną dla seryjnie produkowanych motocykli BMW. Pierwszy raz była zastosowana w modelu K 1200 S, a obecnie dostępna jest w większości modeli dwucylindrowych, czterocylindrowych i sześciocylindrowych motocykli. ESA umożliwia elektroniczną regulację układu zawieszenia za pomocą przycisku, zgodnie z warunkami jazdy i stanem obciążenia. Idealna w przypadku zmieniających się warunków jazdy, ESA oferuje kierowcom doskonałe właściwości tłumienia, optymalne osiągi i najwyższy poziom bezpieczeństwa jazdy.
2005 r.
2005 r.
Doskonała łączność.
Technologia magistrali CAN w powiązaniu z systemem jednoprzewodowym BMW Motorrad (SWS) jest koncepcją transmisji danych, która wymaga tylko jednej linii przesyłu danych. Jej przewaga nad połączeniem punkt-punkt polega na szerszym zakresie funkcjonalności ze znacznie ograniczonym okablowaniem. Inne korzyści z cyfrowego przesyłu danych obejmują oszczędności wagi, wysoką odporność na zakłócenia, możliwość przeprowadzania pełnej diagnostyki i więcej informacji dla kierowcy.
2010 r.
2010 r.
Adaptacyjna lampa przednia.
BMW jest pierwszym producentem motocykli oferującym adaptacyjne lampy przednie przeznaczone specjalnie dla motocykli montowane fabrycznie. Są to lampy zwiększające bezpieczeństwo jazdy na motocyklu po zmroku i w nocy, oświetlające drogę i jej zakamarki.
2014 r.
2014 r.
Pierwszy elektryczny maksi skuter.
Dzięki BMW C evolution możesz dzisiaj doświadczyć mobilności miejskiej przyszłości, bez konieczności dokonywania jakichkolwiek kompromisów. Ten elektryczny maksi skuter łączy w sobie trwałość, dynamikę i zwinność. Mocny, w pełni elektryczny napęd zapewnia szybki dojazd do celu podróży oraz pozwala na ograniczenie emisji i hałasu. Zmaksymalizowane osiągi jazdy, kompatybilność środowiskowa i innowacyjne technologie – celem C evolution jest bezkompromisowa przyjemność z jazdy.