Łączący w sobie funkcje prowadzenia tylnego koła i przenoszenia napędu system Paralever ogromnie redukuje siły wywierane przez wałek napędowy, które w przeciwnym razie utwardzałyby zawieszenie podczas przyśpieszania. Ruch w górę (nazywany efektem „gumowej krowy”) jest skutecznie kompensowany. Konwencjonalny wahacz musiałby mieć ponad 1,4 m długości, aby poradzić sobie z tym zadaniem. Zasadniczo stanowi on mechanizm równoległoboczny między przekładnią tylnej osi a ramą.
W systemie Paralever w motocyklach z nowym poprzecznym silnikiem twin i z silnikami generacji K drążek reakcyjny połączono przegubem ponad wahaczem. Zaletą nowej konstrukcji jest znacznie większy prześwit w okolicy tylnego koła.
Lekki odlew obudowy przekładni tylnej osi połączony jest wahliwie z jednostronnym wahaczem Paralever, który również wykonano z lekkiego odlewu. Znajduje się w nim wałek napędowy. W punkcie ugięcia tego złącza znajduje się dodatkowy przegub uniwersalny wału napędowego przenoszący moc na przekładnię napędową tylnego koła, której obudowa połączona jest drążkiem reakcyjnym z ramą. Sam wał napędowy jest również połączony ze zdawczym wałkiem skrzyni biegów przegubem uniwersalnym.
Kinetyka systemu Paralever jest tak zaprojektowana, że wał napędowy nie zmienia długości, a więc nie jest potrzebny żaden element suwakowy. Dla zapewnienia dodatkowej wygody wałek posiada zintegrowany tłumik drgań skrętnych. Wahacz Paralever jest osadzony w osi obrotu w ramie - zarówno w ramie z lekkich stopów modeli K, jak i w stalowej konstrukcji modeli z poprzecznym twinem - na bezobsługowych, regulowanych, stożkowych łożyskach rolkowych. W zależności od typu motocykla stożkowe koło zębate na tylnej osi przenosi moment napędu w odpowiedni sposób. Większe koło stożkowe, nazywane kołem koronowym, umieszczone jest łożysku kulkowym zazębionym wewnątrz i na zewnątrz rdzenia wału. Cały układ napędowy opiera się na ramie za pośrednictwem centralnego amortyzatora na wahaczu Paralever. Układ napędowy jest bezobsługowy we wszystkich motocyklach BMW, w modelach z poprzecznymi silnikami twin i jak i z silnikami 4-cylindrowymi serii K. Przeprowadza się jedynie zalecaną wymianę oleju w ramach przeglądów.
W połączeniu z zoptymalizowaną wagowo konstrukcją wahacza oraz mierzącemu 50 mm światłu kanału osi obudowy przegubu napędowego znacznie zredukowano masę nieresorowaną oddziałującą na tylne koło. Dzięki temu na nierównych nawierzchniach zawieszenie reaguje szybciej i precyzyjniej. Większa średnica kanału osi zapewnia również lepsze odprowadzanie ciepła z obudowy tylnej osi.
+ Dowiedz się więcej

Więcej szczegółowych informacji na temat technologii