Departed.

Spektakularna konstrukcja motocykla autorstwa Custom Works ZON.

Zespół Custom Works ZON z Japonii otrzymał już wiele wyróżnień za swoje motocykle typu custom bikes. Teraz dzięki motocyklowi „Departed” Yuichi Yoshizawa i Yoshikazu Ueda znowu budzą sensację. Sercem maszyny jest prototyp całkowicie nowego silnika boxer.

KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA

Motocykl

Departed.

Warsztat

Custom Works ZON (C.W.Z.)

Customizer

Yuichi Yoshizawa, Yoshikazu Ueda

Rok konstrukcji

2018

Kategoria

Land Racer

WYRAZISTY LAND RACER

WYRAZISTY LAND RACER

Tym razem wyglądało to inaczej. Zazwyczaj customizer przebudowuje istniejący motocykl i nadaje mu wyjątkowy wygląd. Wówczas zleceniodawca może cieszyć się z różnicy między obecnym i pierwotnym wyglądem maszyny. I nieźle się zdziwić. Ale w przypadku tego projektu customizer Yuichi Yoshizawa nie dysponował żadną podstawą. Dostał jednak serce maszyny – prototyp całkowicie nowego silnika boxer. Zadanie: zbudować wyjątkowy motocykl dla tego silnika.

+ Dowiedz się więcej
Ten projekt budzi we mnie takie uczucie, jakbym udawał się w nową podróż i znajdował się w samolocie, który wzbija się w powietrze.

Yuichi Yoshizawa

Custom Works ZON

Wyraźna obecność, duże wyzwanie.

Gdy silnik dociera do Custom Works ZON, Yuichi jest zaskoczony.
Japoński customizer w ogóle nie wziął pod uwagę, jak znaczącym elementem będzie silnik boxer. Zarówno jego zewnętrzna geometria, jak i widoczne elementy przypominają silniki boxer montowane w motocyklach BMW Motorrad do końca lat 60-tych XX wieku. Chromowane rury chronią biegnące nad cylindrami popychacze. Ponieważ położone przeciwlegle i wystające cylindry są charakterystyczne dla silnika boxer, zaprojektowanie ramy i korpusu staje się dla niego szczególnym wyzwaniem. Yuichi podejmuje to wyzwanie i zaczyna się nad nim zastanawiać. Wyobraża sobie, jak to jest, wcisnąć gaz do końca, jadąc maszyną z tym silnikiem. Wtedy wpada na pomysł: stworzy motocykl typu Land Racer.

+ Dowiedz się więcej

Departure with a surprise.Odlot z niespodzianką.

Dla customizera i jego współpracownika Yoshikazu Ueda nadchodzi czas intensywnej pracy – od początku sierpnia do końca listopada siedzą w warsztacie i w pocie czoła skręcają motocykl, jakiego świat nie widział. Na samą myśl o tym projekcie czuje dumę. – Dostaliśmy ten nowy silnik wcześniej niż ktokolwiek inny na świecie. Pozwolono nam zaprojektować nowy motocykl typu Custom Bike napędzany tym silnikiem. To fantastyczne uczucie mieć świadomość, że wszystkich tym zaskoczymy – opowiada Yuichi. Zaledwie kilka dni później na początku grudnia motocykl ujrzał światło dzienne podczas pokazów Yokohama Hot Rod Custom Show w Japonii. Tak wymagający projekt i tak wyjątkowy motocykl potrzebował wyrazistej nazwy: „Departed” – czyli odlot w sensie pozytywnym. – To takie uczucie, jakbym udawał się w nową podróż – mówi Yuichi.

+ Dowiedz się więcej

Rzemieślniczy kunszt made in Japan.

Rzemieślniczy kunszt made in Japan.

Styl warsztatu ZON jest bardzo rozpoznawalny: klasyczne kształty, nowoczesne techniki produkcji i niezmierzony poziom rzemieślniczego kunsztu widoczny w szczegółach – wszystko najwyższej japońskiej jakości. Bardzo niska sylwetka motocykla przypomina maszyny Ernsta Hennesa przeznaczone do bicia rekordów z końca lat 20-tych i z lat 30-tych XX wieku. Za szczególnie udaną customizer uważa linię, którą tworzy motocykl od początku zbiornika po zakończenie fotela. Duże koła – z przodu 21 cali, z tyłu 26 cali – są frezowane w aluminium i wyposażone w stosunkowo wąskie opony; podobnie wahacz tylnego koła i trapezoidalny widelec przedniego koła zostały wykonane poprzez skrawanie litego kawałka metalu i wraz z ukrytą amortyzacją zamocowane do ramy rurowej motocykla. Silnik zawieszony jest w ramowej konstrukcji, której wykonanie kosztowało dużo wysiłku. Wpasowany w nią zbiornik, moduł fotela oraz osłona przednia wykonane są z ręcznie wyklepanych blach.

+ Dowiedz się więcej

Szczegółowe informacje o motocyklu

Rama

C.W.Z.

Prowadnica koła przedniego (złożona z widelca i kierownicy)

Wspornik widelca C.W.Z., amortyzacja Manitou, hamulec przedniego koła Kustom Tech, obręcz przedniego koła (2,15 x 21 cali) Satsuma Cycle Works (wg projektu C.W.Z.)

Prowadnica tylnego koła (złożona z wahacza i obręczy)

Wahacz C.W.Z., amortyzacja ZF Sachs, hamulec tylnego koła Kustom Tech, obręcz tylnego koła (3,5 x 26 cali) Satsuma Cycle Works (wg projektu C.W.Z.)

Wydech

Wykonany ręcznie przez C.W.Z., po jednej rurze wydechowej na każdy cylinder (rury nie są ze sobą połączone)

Nadwozie (obejmujące zbiornik, obudowę i kanapę)

Zbiornik i garb siedzenia C.W.Z, siedzenie marki kuureiyonsoku

Lakierowanie

Konan Bankin, liniowanie Mr. G

Pozostałe

Zapłon Silent Hektik, gaźnik Dellorto (PHM 40)

PODWÓRKA WCZORAJ I DZIŚ

Yuichi Yoshizawa jest zakochany w motocyklach od dzieciństwa: – Już jako mały chłopiec chodziłem do sklepu motocyklowego w sąsiedztwie. To było moje podwórko – opowiada. Po ukończeniu szkoły średniej Yuichi imał się wielu zajęć. Ciągle czegoś mu brakowało. – Stopniowo dojrzewał we mnie pomysł, że powinienem robić to, co mi się podoba. Wówczas otworzyłem własny sklep razem z Uedą – moim kolegą, z którym chodziłem do jednej klasy.

+ Dowiedz się więcej

Oględziny z każdej strony.

Obydwaj długo i starannie przyglądają się motocyklowi z każdej możliwej perspektywy, zanim zabiorą się do pracy, by nadać mu wyjątkowy wygląd. Przebudowa zaczyna się w głowie. Najpierw customizerzy decydują się na wybór rozmiaru kół. – Jest to bardzo ważne dla określenia zasadniczego charakteru motocykla – opowiada Yuichi. Potem dobiera się ramę, a na końcu wygląd zewnętrzny, w tym wszystkie istotne części nadwozia. Ogromny atut Custom Works ZON: zespół tworzy design i wykonuje samodzielnie prawie wszystkie części. – Najważniejsze, aby wszystkie części działały bez zarzutu. Nasze motocykle wyróżniają się wysokim poziomie designu i doskonałą funkcjonalnością. – Oczywiście maksyma ta dotyczy także „Departed” – nawet jeśli historia jego powstania jest inna. Motocykl przed i po. Zdziwienie jest ogromne.

+ Dowiedz się więcej
Odpowiednie motocykle.
spinner