Stworzony, by zwyciężać.

Motocykle BMW podążają drogą do sukcesu od samego początku.

Od mistrzostw świata Six Days w latach 20-tych XX wieku po poczwórne zwycięstwo w Dakarze: historia uczestnictwa niebiesko-białej marki w terenowych imprezach sportowych zaczyna się od pierwszego motocykla BMW. A motocykliści pragną odnosić spektakularne zwycięstwa i zdobywać mistrzostwo dla BMW.  

Początki sportów terenowych.

Początki sportów terenowych.

Mimo, że R 32 nie został jeszcze nawet oficjalnie odsłonięty, już znalazł się na linii startu podczas terenowej imprezy: główny projektant Max Friz wziął udział w "rajdzie przez góry Bawarii" w 1923 roku na skonstruowanym przez siebie pierwszym motocyklu BMW. Inżynier BMW Rudolf Schleicher odnotował pierwszy międzynarodowy sukces w 1926 roku podczas słynnych zawodów Six Days w Anglii – jako prywatny motocyklista zdobył złoty medal na standardowym R 37.  

+ Dowiedź się więcej

Następujące kolejno międzynarodowe sukcesy.

Następujące kolejno międzynarodowe sukcesy.

Czas na ducha zespołu: na czas międzynarodowej, sześciodniowej jazdy firma BMW wystawiła niemiecką drużynę narodową. W 1933 w Walii rekordzista świata Ernst Henne wraz z Josefem Stelzerem i jadącym w wózkach bocznych duetem Josef Mauermayer / Ludwig Kraus po raz pierwszy przywrócili tytuł Niemcom – na maszynach 33 HP Boxer typu R 16. Zespół powtórzył ten wspaniały sukces rok później. Także w 1935 roku, tym razem dzięki legendarnym modelom BMW ze sprężarką, tytuł powędrował do Niemiec i do BMW.  

+ Dowiedź się więcej

Ponowny start z wielkimi nazwiskami.

Ponowny start z wielkimi nazwiskami.

Po zakończeniu II wojny światowej dopiero na początku lat 50-tych XX wieku BMW ponownie wzięła udział w terenowych imprezach sportowych. Wtedy narodził się sukces i wielkie nazwiska. Georg i Hans Meierowie, Walter Zeller lub zespół Ludwig Kraus / Bernhard Huser i Max Klankermeier / Hermann Wolz zdobyli niezliczone medale podczas zawodów krajowych i międzynarodowych. Ich motocykle to jednocylindrowe modele o pojemności 250 cm3 oraz mocne boksery o pojemności 500 i 600 cm3.  

+ Dowiedź się więcej

Entuzjaści i nowe talenty.

Entuzjaści i nowe talenty.

W połowie lat 50-tych firma BMW rozwiązała swoją drużynę motocyklistów wyścigowych. Skutkiem tego była zmiana pokoleniowa wśród motocyklistów. Młode talenty, takie jak Sebastian Nachtmann, Kurt Tweesmann lub jeżdżący z boku Karl Ibscher seryjnie wygrywały dla BMW mistrzostwo Niemiec w latach 60-tych. W latach 1970–1972 Herbert Schek zdobył mistrzostwo Niemiec dla BMW trzy razy z rzędu. Przez pewien czas miały to być ostatnie tytuły zdobyte przez sportowców terenowych w barwach BMW, ponieważ wkrótce miał rozpocząć się okres dominacji motocykli dwusuwowych.  

+ Dowiedź się więcej

Inny fabryczny zespół wyścigowy BMW.

Inny fabryczny zespół wyścigowy BMW.

Po zmianie przepisów obowiązujących w mistrzostwach Niemiec, sporty terenowe znowu stały się interesujące dla czterosuwowych motocykli w latach 70-tych. Laszlo Peres z Działu Testowania BMW zabrał lekką domową konstrukcję na linię startu i od razu zdobył drugie miejsce w mistrzostwach Niemiec. Następnie firma BMW wysłała fabryczny zespół na wyścig w 1979 roku. Richard Schalber został mistrzem Niemiec i zajął trzecie miejsce w mistrzostwach Europy. Rok później Werner Schütz zdobył tytuł w Niemczech, a Rolf Witthöft zwyciężył w mistrzostwach Europy.  

+ Dowiedź się więcej

Paryż-Dakar

Sukcesy na pustyni.

W latach 80-tych XX wieku żądza przygód zaciągnęła motocyklistów terenowych na pustynię. "Rajd Paryż-Dakar", najbardziej wymagający rajd świata, odbył się po raz pierwszy w 1979 roku. W roku 1981 Francuz Hubert Auriol zdobył pierwsze zwycięstwo dla w tej imprezie dla BMW, po czym powtórzył ten sukces dwa lata później. Obudziło to ambicje: w latach 1984 i 1985 firma BMW wysłała fabryczny zespół uzbrojony w maszyny zmodyfikowane pod kątem pustynnych warunków na "Rajd Paryż-Dakar". Gaston Rahier na swoim GS przez dwa kolejne lata, jadąc przez piasek, pył, upał i zimno, zdobywał pierwsze miejsce na podium. Duch GS staje się widoczny.  

+ Dowiedź się więcej

Pewnie w rękach BMW.

Suwerenne podwójne zwycięstwo: w latach 1984 i 1985, firma BMW wysłała fabryczny zespół z maszynami zmodyfikowanymi pod kątem pustynnych warunków na "Rajd Paryż-Dakar". Belg Gaston Rahier wygrał rajd w 1984 roku na fabrycznej maszynie GS 1000, Auriol zajął drugie miejsce. Zaledwie rok później Rahier powtórnie zwyciężył na motocyklu 75 HP Boxer. Ponownie był pierwszym, który przekroczył linię mety tradycyjnego ostatniego etapu na Lac Rose w Dakarze. Dziś ich sukcesy nadal inspirują inżynierów BMW Motorrad: Concept Lac Rose to interpretacja rajdowych legend i hołd dla zwycięskiego motocykla.  

+ Dowiedź się więcej

Francuskie dziedzictwo.

Motocykl koncepcyjny, łączący w sobie customizację i historię rajdów: Concept Lac Rose.

Dowiedz się więcej

Lista zwycięzców jest coraz dłuższa

Rajdy w Egipcie i w Meksyku.

Rajdy w Egipcie i w Meksyku.

Firma BMW dołączyła także do list zwycięzców Rajdu Faraonów w Egipcie i Baja California w Meksyku. Eddy Hau zyskał rozgłos w 1988 roku jako prywatny motocyklista, wygrywając klasyfikację maratońską dla motocykli z produkcji półseryjnej na swoim BMW w "Rajdzie Paryż-Dakar". Inżynier BMW Jutta Kleinschmidt również zdobyła się na wysiłek przejechania Rajdu: w 1992 roku zwyciężyła wśród kobiet.  

+ Dowiedź się więcej

Powrót

Jednocylindrowce na start.

Jednocylindrowce na start.

Przerwa trwała ponad dziesięć lat. Następnie firma BMW Motorrad świętowała powrót swojego zespołu fabrycznego do świata sportów rajdowych w 1998 roku. Tym razem jednocylindrowe modele stworzone na podstawie F 650 pojawiły się na linii startowej rajdu "Dakar". Francuz Richard Sainct zdobył dla BMW Motorrad piąte zwycięstwo w tej imprezie w 1999 roku. Największy triumf miał miejsce rok później: zawodnicy BMW Motorrad zajęli pierwsze cztery miejsca. Richard Sainct ponownie zdobył trofeum dla zwycięzcy, za nim uplasował się Oscar Gallardo – który jednak wyprzedził Jeana Brucy'ego wśród jadących na modelach jednocylindrowych – a Jimmy Lewis, na swoim BMW Motorrad R 900 RR, zajął trzecie miejsce z silnikiem bokser.  

+ Dowiedź się więcej

Na drogach i w terenie

HP2 Enduro na start.

HP2 Enduro na start.

Po sezonie 2001 firma BMW Motorrad zakończyła swój udział w mistrzostwach rajdowych, by skoncentrować się bardziej na wyścigach drogowych w ramach Boxercup. Mimo to firma BMW Motorrad jest nadal zaangażowana w sporty terenowe i znowu stanęła w szranki z motocyklem HP2 Enduro w 2005 roku. Do roku 2008 włącznie standardowy bokser do jazdy terenowej pojawił się na linii startu w wyścigach terenowych – np. z serii cross-country w Niemczech, Austrii i Włoszech.  

+ Dowiedź się więcej
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.