Na każdej drodze, wszędzie w domu.

Każdy GS to kamień milowy.

Historia każdego sukcesu ma swój początek. W przypadku GS wszystko zaczęło się w 1980 roku, gdy firma BMW Motorrad zaprezentowała pierwszy na świecie motocykl dwojakiego przeznaczenia na południu Francji: R 80 G/S. Od tego momentu marka wyznacza punkty odniesienia dla tego segmentu. I ciągle pisze historie sukcesu.  

Droga do pierwszego enduro.

Droga do pierwszego enduro.

1978–1980: nie ulega wątpliwości, że korzenie BMW GS tkwią w sportach terenowych. Firmowi inżynierowie i mechanicy zaprojektowali swoje własne motocykle i stworzyli prototyp, który mógł uzyskać dopuszczenie do ruchu drogowego bez oficjalnego zamówienia na projekt. Prototyp ten przyciągał uwagę na drodze i w terenie dzięki najlepszej charakterystyce jazdy – na przykład podczas mistrzostw świata Six Days. Zarząd BMW Motorrad GmbH był od razu przekonany i dał projektowi zielone światło – po upływie czasu krótszego niż 21 miesięcy, firma BMW zaprezentowała publicznie wyniki pracy.  

+ Dowiedz się więcej

Nowa klasa pojazdu.

Nowa klasa pojazdu.

1980–1987: wszechstronny motocykl do jazdy w terenie i podróżowania? Tak, istnieje coś takiego. Wraz z motocyklem R 80 G/S osiągnięto doskonałą syntezę jazdy terenowej i jazdy po drogach – po prostu G/S. W ten sposób narodził się segment produkowanych na dużą skalę motocykli dwojakiego przeznaczenia, w którym GS dominuje do dziś. Na autostradach, wiejskich drogach i zaułkach lub na nieutwardzonej nawierzchni, motocyklista ma kontrolę nad motocyklem w każdej sytuacji i może cieszyć się doskonałym komfortem nawet podczas długich podróży. Technicznym wyróżnikiem jest wahacz jednostronny – typ tylnego zawieszenia określany mianem monolever.  

+ Dowiedz się więcej

Druga generacja.

Druga generacja.

1987–1996: większa pojemność skokowa to najważniejszy aspekt nowego topowego modelu R 100 GS. Ten kompletnie przebudowany GS stanie się najmocniejszym i najszybszym enduro na rynku. Na tylnym kole BMW Paralever, jednostronny wahacz tylny z podporą momentu obrotowego, zapewnia łagodniejszą obsługę podczas jazdy w terenie i gwarantuje niewiarygodny komfort jazdy na utwardzonej nawierzchni. Spektakularne zakończenie: na zakończenie okresu produkcji pojawiły się standardowe modele R 100 GS PD Classic i R 80 GS Basic.  

+ Dowiedz się więcej

Silniki czterozaworowe i Adventure.

Silniki czterozaworowe i Adventure.

1994–2003: BMW Motorrad nadal definiuje siebie na nowo. W 1994 na rynku pojawił się R 1100 GS; pierwszy enduro z silnikiem czterozaworowym. Urzeka on lekkością prowadzenia w terenie w połączeniu z wyjątkową charakterystyką turystyczną na drodze. Jego następca, model R 1150 GS, to kontynuacja historii sukcesu motocykli BMW Motorrad podwójnego przeznaczenia, podobnie jak R 1150 GS Adventure, który pojawił się w 2002 roku i jest dostosowany do wymogów podróżujących po długich trasach.  

+ Dowiedz się więcej

Jednocylindrowy GS.

Jednocylindrowy GS.

2000–2007: po wielkim sukcesie modeli "Funduro" F 650 i F 650 ST, firma BMW Motorrad zaprezentowała przerobioną wersję maszyn jednocylindrowych, począwszy od 2000 roku. Na F 650 GS i F 650 GS Dakar nawet początkujący mogą cieszyć się typowym wrażeniem jazdy na enduro. Dzięki jednocylindrowej jednostce napędowej chłodzonej wodą nowy członek rodziny ma odpowiednią wersję silnikową i okazuje się być idealnym motocyklem do codziennej jazdy. "Mały" także ma geny zwycięzcy typowe dla GS: w Dakarze w latach 1999 i 2000 jako pierwszy przekroczył linię mety.  

+ Dowiedz się więcej

BMW R 1200 GS.

BMW R 1200 GS.

2004–2012: BMW Motorrad z sukcesem kontynuuje dłubanie przy GS i dokonuje jego reedycji w 2004 roku. Motocykl ma teraz większą pojemność skokową, moc i moment obrotowy, natomiast waży o 30 kilo mniej. Skutkiem są jeszcze bardziej dynamiczne osiągi na każdego typu nawierzchni. W 2005 roku pojawił się model R 1200 GS Adventure dla obieżyświatów. Model R 1200 GS od momentu wprowadzenia był stale udoskonalany w najdrobniejszych szczegółach: wraz z dostępnością systemu ESA (Electronic Suspension Adjustment) od 2008 roku, motocyklista zyskał możliwość dostosowywania podwozia i zawieszenia do warunków drogowych podczas jazdy.

+ Dowiedz się więcej
Do pobrania
  • Specjalna edycja na 30-lecie GS
    PDF   |   5.69 MB   |   Angielski

Więcej członków rodziny

Enduro BMW z silnikiem typu twin.

Enduro BMW z silnikiem typu twin.

Od 2008: następcy F 650 GS z silnikami jednocylindrowymi to F 800 GS i F 650 GS. W roku modelowym 2008 firma BMW Motorrad zaprojektowała całkowicie przeprojektowane modele Enduro z silnikiem rzędowym chłodzonym cieczą i napędem łańcuchowym tylnego koła. Na tych dwóch motorach motocykliści mogą przeżyć czystą przygodę nawet w środkowym segmencie – dzięki doskonałemu prowadzeniu. Od samego początku dwa modele przeznaczone na długie dystanse zajmowały czołowe pozycje w statystykach rejestracji.  

+ Dowiedz się więcej

R 1200 GS z silnikiem chłodzonym wodą.

R 1200 GS z silnikiem chłodzonym wodą.

Od 2013: ikona staje się jeszcze lepsza. Całkowicie przebudowany silnik twin montowany poprzecznie zapowiada nową erę R 1200 GS. Po raz pierwszy inżynierowie BMW Motorrad zamontowali silnik chłodzony wodą w tym udanym modelu. Ponadto motocykl ma teraz więcej KM i jeszcze lepsze osiągi, wynikające z poprawy stabilności i precyzji jazdy dzięki półaktywnemu zawieszeniu Dynamic ESA. Motocyklista może wybrać między pięcioma różnymi trybami jazdy.  

+ Dowiedz się więcej
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.