Inżynieria ekologiczna

Życie poświęcone pracy nad elektromobilnością.

E jak elektryczny. E jak ekologia. E jak Ewa. Jeśli mowa o elektromobilności, nie można pominąć inżynierii – nie może jej też pominąć Eva Håkansson. Ta absolwentka inżynierii mechanicznej robi wszystko, aby posunąć elektromobilność naprzód. Ze względu na zrównoważony rozwój.

Nie było momentu oświecenia. Zrównoważony rozwój towarzyszy mi od urodzenia. Ta świadomość była we mnie od początku. To po prostu zawsze było oczywiste.

Eva Håkansson

Pierwszy raz jest w Berlinie. Ma pięć godzin, które może spędzić na zwiedzaniu pod błękitnym niebem stolicy. Ale Eva Håkansson dosłownie prześlizguje się wokół Bramy Brandenburskiej i Kolumny Zwycięstwa, kierując się w stronę Spandau. Szwedka zdecydowała się na wizytę w zakładzie BMW Motorrad, a konkretnie przy linii montażowej elektrycznego maksiskutera BMW C evolution. Raczej nie jest to typowe miejsce do zwiedzania. Ale Eva Håkansson nigdy nie próbowała płynąć z głównym nurtem. Jest raczej kimś, kto woli iść pod prąd.

W wieku 27 lat zademonstrowała skonstruowany przez siebie w domu elektryczny motocykl w szwedzkim parlamencie. Później na swoim elektrycznym streamlinerze jako najszybsza motocyklistka globu ustanowiła rekord świata, który do dziś nie został pobity. Wkrótce absolwentka inżynierii otrzyma licencję pilota. Nie po to, by latać, ale by rozwijać elektromobilność w transporcie powietrznym. A w Berlinie robi to, co zawsze: stale poszerza swoją niezrównaną wiedzę na temat elektromobilności; i prowadzi działalność edukacyjną w ramach dyskusji panelowych dotyczących mobilności przyszłości.

+ Dowiedź się więcej

Mobilność dnia wczorajszego

"Zwiedzanie" zakładu BMW Motorrad w Berlinie.

Pojazdy elektryczne nie są tak naprawdę niczym nowym. Istniały jeszcze zanim pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym wyjechał na ówczesne żwirowe drogi. Trouvé zaprezentował pierwszy pojazd oficjalnie uznany za elektryczny w 1881 podczas wystawy Exposition d'Électricité w Paryżu. Pojazd przemieszczał się w tempie 12 kilometrów na godzinę i miał zasięg od 14 do 26 kilometrów. Natomiast w USA około roku 1900 większość środków transportu miała napęd elektryczny, a wynalezienie silnika z rozrusznikiem elektrycznym i zwiększenie światowej produkcji ropy wkrótce spowodowało pojawienie się silnika spalinowego. Dziesięć lat później samochody elektryczne praktycznie zniknęły z dróg, aby zaistnieć ponownie w świadomości ludzkiej w związku z zanieczyszczeniem powietrza, zrównoważonym rozwojem i zmianami klimatu.

+ Dowiedź się więcej

Stacjonarne testowanie BMW C evolution.

Jednak Eva Håkansson zaangażowała się w tę tematykę znacznie wcześniej niż większość ludzi. Mówiąc ściślej, od swoich narodzin w 1981 roku. Jej ojciec projektował skutery elektryczne w latach 70-tych XX wieku, po których nastąpiły sprawne energetycznie motocykle e-racingowe i pierwszy na świecie elektryczny motocykl trialowy. Eva wychowała się w otoczeniu pojazdów elektrycznych. Gdy jej najstarszy brat w wieku 16 lat zdobył nagrodę dla młodych talentów, prezentując zbudowany w domu samochód hybrydowy, w Ewie obudziła się ambicja. Zainwestowała czas w projekty naukowe i zdobyła kilka nagród. W wieku 19 lat reprezentowała Szwecję na Targach Naukowo-Inżynieryjnych w Detroit, a później wygrała sympozjum naukowe w Londynie. Później otrzymała niezliczone nagrody, z których ostatnia to Signs Award, otrzymana z rąk księcia Leopolda Bawarskiego w kategorii "Pasja do Komunikacji".

+ Dowiedź się więcej

Przyspieszenie i dreszcz

Wiedzy nigdy za wiele: Ewę inspiruje BMW C evolution na linii produkcyjnej.    


Ten były kierowca wyścigowy był pod wrażeniem jej pełnego pasji zaangażowania, ale przede wszystkim prędkości, z jaką Evie udało się wysiąść z elektrycznego pojazdu. Bonneville Salt Flats, Utah. Wraz ze swoim skonstruowanym w domu elektrycznym streamlinerem Eva Håkansson rzuciła wyzwanie innym szalonym maniakom prędkości na słonym jeziorze i ustanowiła rekord w 2014 roku. Od tego czasu uważana jest za najszybszą motocyklistkę na świecie. Chodzi nie tyle o poszukiwanie dreszczyka emocji związanego z prędkością, lecz o emocje, jakie daje jej osiągnięcie inżynierskie. Skonstruowała pojazd sama, inwestując w to niezliczone godziny oraz litry krwi, potu i łez. Zaprojektowała i zbudowała motocykl, korzystając z całej posiadanej wiedzy. „Mam potrzebę, aby próbować robić rzeczy, które wcześniej nie udały się nikomu. Mam niewiarygodną satysfakcję, że mogę rzucić wyzwanie granicom technologii i moich umiejętności.”

+ Dowiedź się więcej

„Ci, którzy lubią przyspieszenie, pokochają pojazdy elektryczne” – mówi Eva Håkansson.

Gdy Eva sięga granic możliwości technologicznych i ustanawia rekordy, zostaje to dostrzeżone – a o to właśnie jej chodzi. Ma plan, aby wykorzystać to zainteresowanie w walce o – można to z pewnością tak nazwać – dzieło jej życia. „Chcę pokazać, że pojazdy elektryczne mogą być szybkie i sexy. Decyzjami o zakupie rządzą emocje. Dlatego pojazd elektryczny musi stać się symbolem statusu i zarazem robić wrażenie inteligentnego rozwiązania – wtedy ludzie będą je kupować. Jeśli chcemy nadal żyć na tej planecie, musimy działać. Oczywiste jest dla mnie, że zdążamy w stronę autonomicznej jazdy. A na tym polu nic nie sprawdza się lepiej od pojazdów elektrycznych, gdyż są one łatwe do sterowania.”

+ Dowiedź się więcej
Pracuję po nocach i patrzę, jak mój pomysł rośnie. Pomysł rodzi się w mojej głowie, wdrażam go własnymi rękami i patrzę, jak nabiera kształtów.

Eva Håkansson

C evolution

mobilność miejska

Dowiedz się więcej

Technologia przyszłości

Eva jest znana ze swoich pełnych pasji wystąpień dotyczących elektromobilności.

Po okresie wzlotów i upadków, jakie przeszła koncepcja pojazdu elektrycznego w ciągu ostatniej dekady, stworzenie baterii litowej do telefonów komórkowych stanowiło decydujący impuls, który doprowadził do przełomu w dziedzinie elektromobilności. Dyskusja na temat całkowicie nowych kwestii istotnych dla środowiska stała się prosta; chodzi o utylizację baterii oraz skąd brać energię do napędzania pojazdów. Niemniej Eva jest pewna: „Elektromobilność ma przyszłość”. Doszła do tego wniosku już w 2005 roku, pisząc pracę licencjacką z zakresu nauki o środowisku, po której nastąpiła praca magisterska i doktorat z inżynierii mechanicznej.

+ Dowiedź się więcej

„Elektromobilność to nie przyszłość, lecz teraźniejszość, która na pewno z nami zostanie” – mówi Eva Håkansson.

„Pojazdy elektryczne są w sensie technologicznym nie do pobicia: są fenomenalnie wydajne, ciche, bezemisyjne i niezależne od jakiegokolwiek źródła energii. Nie ma znaczenia dla pojazdu, a tym samym dla konsumenta, czy źródłem elektryczności jest energia słoneczna czy hydroenergia. Zmiana nie ma zatem żadnego wpływu”. Dlatego Eva występuje podczas dyskusji panelowych, zwracając się zarówno do ekspertów, jak i laików. Rozwój postępuje z maksymalną prędkością, a Eva jest w samym centrum tych zmian. Uważa, że zbliża się najważniejszy moment w ewolucji elektromobilności – i chce być jego częścią. „Mamy tylko tę planetę. Mam głębokie moralne przekonanie, że to, co tu robimy, jest właściwe”.

+ Dowiedź się więcej
Więcej ciekawych historii.