Wielkie rzeczy przychodzą w małych pakietach.

Customowy Tracker G 310 R stworzony przez Wedge Motorcycles.

Customizowany w Japonii: Takashi Nihira stworzył Trackera, przerabiając G 310 R.

Seria motocykli BMW Motorrad Heritage przyciągnęła uwagę wielu renomowanych konstruktorów motocykli na świecie, którzy stworzyli szereg niewiarygodnych, skrojonych na miarę maszyn w oparciu o niezwykle popularną platformę R nineT. Jednak pojawienie się nowego G 310 R zainspirowało pewnego japońskiego customizera do stworzenia wyjątkowego, niepowtarzalnego „Trackera”, dla którego podstawą był lekki sportowy roadster o pojemności 313 cm3.

+ Dowiedź się więcej

Wbicie klina w środowisko customizerów.

Filia BMW Motorrad Japan uważała, że motocykl projektowy G 310 R należało powierzyć konstruktorowi specjalizującemu się w maszynach tej samej kategorii. Firma Wedge Motorcycles, prowadzona przez Takashiego Nihirę, idealnie pasowała do tej wymagającej konstrukcji, gdyż Nihira na ogół specjalizuje się w customizacji japońskich motocykli o pojemności silnika z zakresu 250-400 cm4. Takashi Nihira założył Wedge Motorcycles w 2009 roku po latach zatrudnienia przy produkcji blach, jako mechanik u dealera i specjalista w warsztacie lakierniczym. W tym formacyjnym okresie zdobył umiejętności i kontakty umożliwiające mu „przejście na swoje”. Początkowo wykonywał jedynie specjalne prace lakiernicze, ale pojawiało się tyle różnych projektów customizacji, że zdecydował się skoncentrować na tworzeniu motocykli customowych. Ten 35-latek jest jednym z nielicznych konstruktorów, którzy do customizacji wykorzystują stalowe płyty i metal, i nawet wszystkie prace lakiernicze wykonują we własnym zakładzie. Jest dumnym laureatem prestiżowej nagrody „Hot Rod Custom Show”, a także otrzymywał nagrody „Best of Domestic” (najcenniejsza nagroda dla motocykla customowego wykonanego w Japonii) podczas wielu konkursów customizacji w Japonii.

+ Dowiedź się więcej

GŁOWA PEŁNA POMYSŁÓW

Wszystko dobre, co się dobrze kończy: Takashi wprowadził swoje pomysły w życie.

Gdy Nihira po raz pierwszy zobaczył G 310 R podczas pokazów motocyklowych w Tokio w 2016 roku, od razu wiedział, że chce przerobić ten motocykl na coś wyjątkowego. Zawarto z nim umowę na stworzenie customowego G 310 R na coroczny festiwal Dni BMW Motorrad Japan, odbywający się pod koniec sierpnia. Mając głowę pełną pomysłów, potrzebował jedynie, aby dostarczono mu do warsztatu maszynę bazową – co nastąpiło dwa miesiące później. Oczekiwanie dłużyło mu się, ale gdy maszyna dotarła na miejsce, miał tylko osiem tygodni na przygotowanie wizjonerskiego motocykla, który do tego momentu istniał tylko jako koncepcja w jego głowie.

 

+ Dowiedź się więcej
Osobiście uwielbiam styl trackera z powodu swobody, jaką daje motocyklistom.

Takashi Nihira

„Wcześniej dysponowałem zdjęciami i dokumentacją G 310 R, ale nie byłem w stanie niczego zrobić, zanim dostarczono mi prawdziwy motor – a gdy już go dostałem, zaczęła się walka z czasem. Było mnóstwo wyzwań, ale najbardziej interesującym było zrównoważenie motocykla. W modelu G 310 R układ silnika charakteryzuje się tylnym wydechem, zatem w porównaniu ze standardowym układem z wydechem z przodu silnik jest umiejscowiony bliżej przodu motocykla – a to odpowiednio zmienia wyważenie całej konstrukcji. Musiałem odpowiednio dostosować swój sposób myślenia, aby podczas customizacji nadać motocyklowi własny styl”.

+ Dowiedź się więcej

Uważne śledzenie szczegółów.

Styl „Tracker” to tradycyjny amerykański styl customizacji, polegający na naśladowaniu wyglądów motocykli używanych do wyścigów na torze dirt track. Styl ten znany jest z zastosowania dużych kół oraz grubego przedniego koła oraz z poziomego układu korpusu, umożliwiającego motocykliście łatwe przesuwanie się w przód i w tył podczas jazdy. Takashi miał zamiar odtworzyć tego rodzaju wygląd w stworzonym przez Wedge Motorcycles motocyklu customowym G 310 R. Części motocykla takie jak niedawno skonstruowany, chłodzony cieczą jednocylindrowy silnik i sztywna rurowa rama przednia ze stali, nisko zamocowany odwrócony widelec przedni oraz moduł zawieszenia tylnego pochodzą z wersji seryjnej. Natomiast inne części, takie jak przednie i tylne 19-calowe koło, zbiornik, tylna rama, wydłużony wahacz tylny, tłumik, czterowahaczowe zawieszenie, podnóżki prawy i lewy oraz tablica rejestracyjna to wytwory oryginalne.

+ Dowiedź się więcej

Przed i po: konstruując tego Trackera, Takashi stworzył motocykl wyjątkowy – o czym świadczy oryginał widoczny na pierwszym planie.

Standardowy G 310 R cechuje się mocnym, wyrazistym designem, który świadczy o zwrotnym i dynamicznym charakterze, ale wyróżniający go układ silnika i bardzo solidna rurowa rama ze stali są częściowo ukryte za panelami korpusu. Dla Takashiego istotne było uwypuklenie tych cech motocykla i jego unikalnego designu w celu podkreślenia jego lekkości i czystej esencji roadstera BMW Motorrad z silnikiem o pojemności poniżej 500 cm3.

+ Dowiedź się więcej

Przyjemne wyzwanie.

„Osobiście uwielbiam styl trackera z powodu swobody, jaką daje motocyklistom” – mówi. „Wyobraziłem sobie lekki motocykl customowy, którym można swobodnie jeździć po mieście – motor nadający się do codziennej jazdy, lecz także do dalszych podróży.  Dlatego tworząc ten motocykl customowy, myślałem także o motocyklowym stylu życia i modzie. Dla mnie motocykl jest jak przedłużenie kurtki lub butów sportowych do jazdy. Nawet jeśli sam motocykl wygląda niesamowice, to nie wyraża niczego, jeśli nie pasuje do swojego właściciela. Takie są moje odczucia, i dlatego ten customowy motocykl G 310 R był przyjemnym wyzwaniem. Świat BMW Motorrad był dla mnie nowy, więc nie miałem pojęcia, kim jest „typowy” właściciel takiego motocykla, gdy firma BMW Motorrad Japan zleciła mi jego stworzenie. W końcu zdecydowałem się na części odpowiadające moim gustom”.

+ Dowiedź się więcej

Gotowy do wkroczenia na scenę: Takashi zaprezentował swojego Trackera podczas Dni BMW Motorrad 2016 w Japonii.

Jedyny w swoim rodzaju.

Podróż Nihiry do świata nowego modelu G 310 R BMW Motorrad bez wątpienia zakończyła się sukcesem, pomimo napiętego harmonogramu przygotowań motocykla do corocznej imprezy Dni BMW Motorrad Japan, która odbyła się w dniach 27-28 sierpnia w Nagano. Tam odsłonięto motocykl, który stał się wielkim hitem wśród gości imprezy – zwłaszcza że spodziewano się, że seryjne G 310 R będą cieszyć się dużym zainteresowaniem, gdyż w Japonii można na nich jeździć, posiadając standardowe prawo jazdy na średni motocykl. I choć znacznie różni się od oryginału, na podstawie którego powstał, umożliwił on Takashiemu Nihirze interesujące spojrzenie na nowy świat motocykli – zaś fani customizacji otrzymali naprawdę wyjątkowe dzieło sztuki wśród jednośladów, które mogli podziwiać. „Miałem świadomość, że powinien to być w każdym calu motocykl BMW” – podsumowuje Takashi. „Gdybym miał więcej czasu i swobody w pracy nad stylem, mógłbym zmienić więcej rzeczy – takich jak rama – ale wówczas nie byłby to już prawdziwy motocykl BMW. Moim celem było stworzenie jak najlepszego rozszerzenia G 310 R i pokazanie możliwości, jakie daje ta wymagająca konstrukcja. Nie dysponowałem innym G 310 R, z którym mógłbym go porównać, zatem mam nadzieję, że ludziom się spodoba – wiem, że byłem w stanie stworzyć motor, który jest w moim typie”.

+ Dowiedź się więcej
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.