Niech wizjonerskie pomysły ożyją.

Młodzi projektanci tworzą nowe koncepcje.

Gdy zbliżał się moment wejścia G 310 R na rynek, firma BMW Motorrad przygotowywała światowe rynki – od Mediolanu po Japonię – na nadejście tego nowego, lekkiego sportowego roadstera. Studenci z Europejskiego Instytutu Projektowania (IED) we Włoszech prowadzili już badania nad tym przyciągającym spojrzenia modelem BMW o pojemności poniżej 500 cm3 w ramach swojego projektu końcowego, natomiast w Tokio specjalny zespół złożony z kobiet motocyklistek uzyskał równie interesujące wyniki badań.

Projekt, początkowo wdrożony studentom w 2015 roku przez Andreę Ferrariego, kierownika marketingu BMW Motorrad Italia, zakładał, że studenci projektowania bez żadnego doświadczenia w projektowaniu dla branży motoryzacyjnej i inżynierii dokonają customizacji i adaptacji małego, lekkiego, zwrotnego motocykla, aby jeszcze bardziej odpowiadał gustom jeżdżących po mieście. Po trwających rok pracach ostateczne wersje studenckich projektów zostały pokazane na torze Monza podczas festiwalu The Next 100, a gdy

ich twórcy otrzymali dyplomy, pałeczkę przejął nowy zespół studentów z zadaniem wcielenia w życie inspiracji z wykorzystaniem najlepszych na świecie obiektów IED. „Celem BMW Italy jest kontynuacja tego partnerstwa w roku akademickim 2016/17. Chcemy, aby niektóre cechy tych motocykli koncepcyjnych nabrały bardziej konkretnego kształtu, wprowadzając głębokie zmiany konkretnych aspektów funkcjonowania każdego motocykla i wcielając w życie koncept „G 310 R by IED” – powiedział Ferrari.

+ Dowiedz się więcej

Bezpieczny i praktyczny.

Czerpiąc inspirację z koncepcji stworzonych przez absolwentów, tegoroczni studenci zaczną tworzyć na ich podstawie własne pomysły. Następnie, po upływie około trzech miesięcy, BMW Motorrad Italia i nauczyciele z IED dokonają wstępnego przeglądu, w trakcie którego wybiorą najlepsze pomysły. Na tym etapie studenci zaczną współpracować jako zespół, pracując nad koncepcjami,

które zostały uznane za najlepsze, aby w rezultacie zbudować roboczy prototyp. Studenci przeprowadzili dogłębne badania, w tym wywiady z wybranymi motocyklistami, aby lepiej zrozumieć ich oczekiwania, przy czym bezpieczeństwo i praktyczność miały priorytet nad mocą i osiągami.

+ Dowiedz się więcej

CZTERY KONCEPCJE, CZTERY PUBLICZNOŚCI

Projekt „BMW Savannah”

Kobieca moc.

„Projekt BMW Savannah” to motocykl zaprojektowany specjalnie dla kobiet, które mogą preferować lżejszy pojazd, taki jak BMW G 310 R, od ciężkiego i dużego motocykla. Jedną z najważniejszych cech projektowanego motocykla jest panoramiczne światło LED 360°, poprawiające widoczność motocyklisty i zapobiegające jednej z najczęstszych przyczyn wypadków z udziałem motocykli na drogach. Stworzono także sprytne rozwiązanie do monitorowania martwego pola,

polegające na zastosowaniu ostrzeżeń dotykowych w postaci lekkich stuknięć o kolana kierowcy w miejscu oparcia nóg o zbiornik, ostrzegających przed pojazdami przejeżdżającymi obok. Oprócz tego zespół wziął na warsztat istniejący system dostępu bezkluczykowego Keyless Ride BMW Motorrad i zastąpił kluczyk zakładaną na rękę bransoletką. Wykończenie stanowił skórzany uchwyt na zbiorniku, umożliwiający bezpieczne i łatwe prowadzenie motocykla.

+ Dowiedz się więcej

Sztuka i błotnik.

Sztuka i błotnik.

Jak zawsze w świecie nowoczesnych motocykli, customizacja była wątkiem przewijającym się w pracy wielu zespołów. „Projekt Morfeusz” miał na celu usprawnienie procesu konfiguracji poprzez stworzenie przypominających układankę paneli owiewek złożonych z elementów, które można dodawać lub usuwać, tworząc różnorodne opcje dla różnych motocyklistów. Grafikę customizacji można również pobrać za pośrednictwem konfiguratora online. Projekt „BMW G 310 Misto” przenosi customizację na poziom funkcjonalności, z myślą o osobach jeżdżących na co dzień do pracy, które na weekend potrzebują innego pojazdu, tworząc motocykl przeznaczony zarówno do jazdy po drogach, jak i w terenie.

+ Dowiedz się więcej

Umożliwiają to wymienne elementy, takie jak dłuższy błotnik, oraz wyjątkowe opakowanie każdego podzespołu, pozwalające przechowywać nieużywane akcesoria zawieszone na ścianie, „tworząc dzieło sztuki”. Łatwość montażu gwarantuje specjalne narzędzie dostarczane w opakowaniu wraz z produktem. „BMW Plus+” to kontynuacja wątku motocykla dwojakiego przeznaczenia; jego przednią szybę można odchylać do przodu na zawiasach, aby gdy nie jest potrzebna spoczywała z przodu na przedniej lampie; sugeruje to użytkownika, który musi pokonywać krótkie odcinki autostradą, ale potrzebuje też, aby strumień powietrza schładzał go podczas jazdy po mieście w upalne dni.

+ Dowiedz się więcej

Sportowy i kanciasty dla młodych motocyklistów.

Sportowy i kanciasty dla młodych motocyklistów.

Kluczową cechą motocykli BMW 310 Street Race i Supermoto jest brak tradycyjnego wskaźnika prędkościomierza. Jego rolę przejmuje smartfon motocyklisty, a dzięki zastosowaniu specjalnej aplikacji użytkownik może personalizować ustawienia motocykla i aktywować wstępnie zainstalowane kamery ukryte w różnych częściach motocykla, które mogą pełnić funkcje bezpieczeństwa na podobieństwo kamery samochodowej, ale najprawdopodobniej posłużą do udokumentowania Twoich umiejętności jazdy w ruchu miejskim! Obydwa motocykle zostały zmienione w celu nadania im bardziej sportowego i kanciastego wyglądu, i są przeznaczone dla innego kręgu odbiorców G 310 R:

+ Dowiedz się więcej

młodych absolwentów i ludzi, którzy właśnie podjęli pierwszą pracę, choć oryginalny projekt nowoczesnego roadstera BMW już obecnie z powodzeniem nawiązuje do jego starszego rodzeństwa, BMW S 1000 R i R 1200 R. Ponieważ BMW G 310 R należy do kategorii A2 Europejskiego Prawa Jazdy na Motocykl, tej samej, co maksiskutery, którymi obecnie wielu Włochów w różnym wieku porusza się po mieście, firma BMW Motorrad uważa, że ten lekki i zwinny motor daje szansę na przekonanie do siebie użytkowników, którym znudziło się to, co Ferrari nazywa „płaskim doświadczeniem jazdy na skuterze”, i wsadzenia ich na dynamiczny i zwinny motor – bez konieczności zmiany uprawnień do jazdy. 

+ Dowiedz się więcej

W drodze ku ostatniemu etapowi.

Projekt "Morfeusz"

W drodze ku ostatniemu etapowi.

Trzymiesięczny przegląd bieżącej pracy studentów odbędzie się pod koniec roku, i po wybraniu najlepszych cech prototypów studenci będą mieć do czerwca 2017 roku czas na rozwinięcie i zaprezentowanie swoich koncepcji. Będą musieli zdążyć nie tylko z uzyskaniem dyplomu, ale także na przyszłoroczny festiwal Dni BMW Motorrad w Garmisch-Partenkirchen, gdzie wyniki ich pracy zostaną zaprezentowane największemu na świecie zgromadzeniu fanów BMW Motorrad, co będzie zwieńczeniem ostatniego etapu partnerskiej współpracy.

+ Dowiedz się więcej

SPOTKANIE NIEMIEC I JAPONII

Gdy studenci IED w Mediolanie prezentowali swoje pomysły projektowe dotyczące koncepcji G 310 R, my dowiedzieliśmy się, czego mieszkańcy miast z pokolenia millennialsów oczekują od motocykla. Tysiące kilometrów stąd grupa japońskich dziennikarzy, klientów BMW, personelu sprzedażowego i studentów projektowania zebrało się na kobiecych warsztatach, których celem było odkrycie, jaki motocykl BMW byłby idealny dla Japonek.

W ramach warsztatów uczestnikom powierzono zadanie przeprowadzenia burzy mózgów w celu określenia, w jaki sposób G 310 R można scustomizować pod kątem kobiecych potrzeb, zaangażowany na miejscu projektant pomagał zwizualizować te pomysły, a w późniejszym terminie na podstawie jednego z projektów z krótkiej listy miał zostać zbudowany prototyp. Jako inspirację zaprezentowano cztery słynne Japońskie customowe motocykle BMW R nineT autorstwa Shiro Nakajima, Hideya Togashi, Go Takamine i Kaichiroh Kurosu.

+ Dowiedz się więcej

Stylowa praktyczność.

Pierwszy projekt customizacji G 310 R nosi nazwę „Sporty Scambler”. Ma częściowe owiewki, terenowe opony, regulowane drążki, chowane lusterka i zintegrowane osłony silnika. Drugi projekt jest częściowo oparty na modelu Streetfighter. Dzięki modnej kolorystyce, dopasowanemu pojedynczemu siedzeniu i uchwytom kierownicy, podwójnej rurze wydechowej, podnóżkowi centralnemu i regulowanym drążkom, jego głównym wątkiem jest połączenie praktyczności i stylu. Trzeci projekt customowy G 310 R znany jest jako „City Café Racer Style”. Dzięki łezkowemu zbiornikowi, ławkowemu siedzeniu, kufrom przypominającym torby, stylizacji retro, możliwości wyboru kolorystyki i dopasowanemu kaskowi projekt ten był najczęściej wybierany celem późniejszego rozwoju.

W międzyczasie projekt został przekazany projektantowi koncepcji celem dopracowania i pewnego dnia będzie mógł zostać zbudowany przez wybranego customizera. „Były to dla nas naprawdę interesujące warsztaty z zakresu customizacji, który udowodnił ponad wszelką wątpliwość, że kobiety kochają swoje motocykle i bardzo podoba im się możliwość ich customizacji” – mówi Sandra Ehm, Dyrektor ds. Komunikacji Marki BMW Motorrad, która specjalnie przyjechała do Japonii z Monachium, aby uczestniczyć w warsztatach.

+ Dowiedz się więcej
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.
spinner