„Zmuszaj projektantów, by doszli do swoich granic”.

Projektant Alexander Buckan opowiada o BMW Concept Stunt G 310.

BMW Concept Stunt G 310 to niezwykły motor kaskaderski. Wystarczy jedno spojrzenie na jego unikalny projekt, by zobaczyć, jak wielką przyjemnością było stworzenie go. Starszy projektant Alexander Buckan opowiada BMW Motorrad o procesie projektowania, wpływie Chrisa Pfeiffera i pierwszych reakcjach na motor.

Ilu ludzi było zaangażowanych w proces projektowania?

Cały zespół uczestniczy w pracach projektowych. Ten projekt nie był wyjątkiem. Ola Stenegard, Volker Hohdorf, Vianney Selosse, Bianca-Maria Hoffmann i ja byliśmy zaangażowani w ten proces. Projektem kierował Edgar Heinrich, główny projektant BMW Motorrad.

Jak była Twoja rola?

Byłem starszym projektantem. Trudno dokładnie wytłumaczyć moją rolę. Jestem bardziej mentorem projektowania, a nawet można by nazwać mnie dyrektorem artystycznym. W końcu ktoś musi zadbać o to, by wszyscy robili to, czego chcę (śmieje się). Ale żarty na bok, zarządzam projektantami i działam jako łącznik między warsztatem, projektantami i zespołem marketingu.

Jak trudno było opracować tak agresywny, ale zgrabny projekt?
Nie mówiłbym tutaj o trudności. Zaprojektowanie tego motoru dało nam tak wiele radości. Jak często macie okazję zaprojektować coś tak fajnego, a nawet zrezygnować z pewnych elementów? Normalnie musimy dodawać lub ukrywać elementy w motorach seryjnych.
Czyim pomysłem był ten „kaskaderski ogon” i jak zachowuje się on na drodze?
Pomysł pojawił się, gdy projektanci usiedli nad projektem z Chrisem Pfeifferem. Kaskaderzy zwykle używają zagłębienia w siedzeniu, ale teraz ten aluminiowy „kaskaderski ogon” jest doskonale dopasowany do stopy Chrisa. Właściwie cały motocykl jest doskonale dopasowany do proporcji ciała Chrisa. Jak garnitur na miarę. BMW Motorrad dba o precyzję i emocję, a ten specjalny ogon jest przykładem tej precyzji. Zawsze staramy się wyprzedzać konkurencję o krok.
Jaka była rola Chrisa Pfeiffera w tym projekcie?
Poprosiliśmy Chrisa Pfeiffera o pomoc. Od samego początku wspierał nas z zapałem. Przyjechał do nas do Monachium i zaczęliśmy szczegółową dyskusję nad projektem i zbieranie pomysłów. I kilka miesięcy później narodziła się ta kaskaderska piękność.
+ Dowiedź się więcej
Więcej o Chrisie Pfeifferze
Jakie były specjalne kaskaderskie modyfikacje?
Dokonaliśmy szeregu zmian na podstawie wiedzy fachowej Chrisa. Naszym najwyższym priorytetem było zapewnienie kierowcom najlepszego prowadzenia. Zainstalowaliśmy tłumik między układem napędowym a amortyzatorem. Jest tam dobrze osłonięty i nie zakłóca w żaden sposób ruchów kierowcy. A nadal dobrze brzmi. Jest również blokowane pokrętło przepustnicy, aby kierowca mógł utrzymać stałą prędkość bez konieczności trzymania dłoni na przepustnicy przez cały czas. Dołożyliśmy drugi większy hamulec z tyłu, który można obsługiwać środkowym palcem lewej dłoni, by spowolnić tylne koło. I są jeszcze podnóżki na przedniej osi i na siedzeniu, czerwony pałąk ochronny na wypadek wywrotki i wiele więcej.
Jaka była reakcja w Brazylii? Tam pokazano go po raz pierwszy.
Ludzie w pierwszej kolejności byli sceptyczni. Pierwsze pytanie brzmiało: w jaki sposób w tym jednocylindrowym motorze możliwe jest połączenie jakości i wartości, z których znana jest firma BMW Motorrad? Ale gdy pokazano pierwszy BMW Concept Stunt G 310, byli zachwyceni: „Jeśli tak brzmi odpowiedź, witaj w Brazylii, BMW!”. Teraz mają pewność, że skoro BMW może opracować poważny motor seryjny, ta marka wyznaczy nowe standardy.
+ Dowiedź się więcej
Jak często ma się okazję zaprojektować coś tak fajnego?

Projektant Alexander Buckan

Edgar Heinrich, główny projektant BMW Motorrad, sprawdza „kaskaderski ogon”.
Jakie wykończenie malarskie będzie dobrze wyglądać na G 310?
Nie wiem, ale myślę, że można porównać go do pięknej kobiety. Jeśli ma właściwe proporcje, będzie dobrze wyglądać niezależnie od tego, jakie ubranie założy.
Co najbardziej podoba Ci się w tym motorze?
Nic! Może to dziwnie brzmi, ale taka jest natura projektanta, że nigdy nie jest zadowolony. Gdybyś zadał to samo pytanie malarzowi w odniesieniu do jego ostatniego dzieła, powiedziałby Ci to samo. Taką cenę płacisz za wykonywanie twórczego zawodu. Jeśli nie jesteś głodny nowych wyzwań, stajesz się zadowolony z siebie i Twoja praca traci znaczenie. Jeśli nie pociąga Cię zmienianie rzeczy, wszystko zostaje takie samo. Ale dość już filozofowania. Zapytałeś mnie, jaka była moja rola, i może najlepszą odpowiedzią jest: nigdy nie przestawać zmuszać projektantów, by dochodzili do swoich granic.
+ Dowiedź się więcej

Uderzająco inny.

BMW Concept Stunt G 310.

Dowiedź się więcej
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.