„Zmuszaj projektantów, by doszli do swoich granic”.

Projektant Alexander Buckan opowiada o BMW Concept Stunt G 310.

BMW Concept Stunt G 310 to niezwykły motor kaskaderski. Wystarczy jedno spojrzenie na jego unikalny projekt, by zobaczyć, jak wielką przyjemnością było stworzenie go. Starszy projektant Alexander Buckan opowiada BMW Motorrad o procesie projektowania, wpływie Chrisa Pfeiffera i pierwszych reakcjach na motor.

Ilu ludzi było zaangażowanych w proces projektowania?

Cały zespół uczestniczy w pracach projektowych. Ten projekt nie był wyjątkiem. Ola Stenegard, Volker Hohdorf, Vianney Selosse, Bianca-Maria Hoffmann i ja byliśmy zaangażowani w ten proces. Projektem kierował Edgar Heinrich, główny projektant BMW Motorrad.

Jak była Twoja rola?

Byłem starszym projektantem. Trudno dokładnie wytłumaczyć moją rolę. Jestem bardziej mentorem projektowania, a nawet można by nazwać mnie dyrektorem artystycznym. W końcu ktoś musi zadbać o to, by wszyscy robili to, czego chcę (śmieje się). Ale żarty na bok, zarządzam projektantami i działam jako łącznik między warsztatem, projektantami i zespołem marketingu.

Jak trudno było opracować tak agresywny, ale zgrabny projekt?
Nie mówiłbym tutaj o trudności. Zaprojektowanie tego motoru dało nam tak wiele radości. Jak często macie okazję zaprojektować coś tak fajnego, a nawet zrezygnować z pewnych elementów? Normalnie musimy dodawać lub ukrywać elementy w motorach seryjnych.
Czyim pomysłem był ten „kaskaderski ogon” i jak zachowuje się on na drodze?
Pomysł pojawił się, gdy projektanci usiedli nad projektem z Chrisem Pfeifferem. Kaskaderzy zwykle używają zagłębienia w siedzeniu, ale teraz ten aluminiowy „kaskaderski ogon” jest doskonale dopasowany do stopy Chrisa. Właściwie cały motocykl jest doskonale dopasowany do proporcji ciała Chrisa. Jak garnitur na miarę. BMW Motorrad dba o precyzję i emocję, a ten specjalny ogon jest przykładem tej precyzji. Zawsze staramy się wyprzedzać konkurencję o krok.
Jaka była rola Chrisa Pfeiffera w tym projekcie?
Poprosiliśmy Chrisa Pfeiffera o pomoc. Od samego początku wspierał nas z zapałem. Przyjechał do nas do Monachium i zaczęliśmy szczegółową dyskusję nad projektem i zbieranie pomysłów. I kilka miesięcy później narodziła się ta kaskaderska piękność.
+ Dowiedz się więcej
Więcej o Chrisie Pfeifferze external-link-arrow-slim
Jakie były specjalne kaskaderskie modyfikacje?
Dokonaliśmy szeregu zmian na podstawie wiedzy fachowej Chrisa. Naszym najwyższym priorytetem było zapewnienie kierowcom najlepszego prowadzenia. Zainstalowaliśmy tłumik między układem napędowym a amortyzatorem. Jest tam dobrze osłonięty i nie zakłóca w żaden sposób ruchów kierowcy. A nadal dobrze brzmi. Jest również blokowane pokrętło przepustnicy, aby kierowca mógł utrzymać stałą prędkość bez konieczności trzymania dłoni na przepustnicy przez cały czas. Dołożyliśmy drugi większy hamulec z tyłu, który można obsługiwać środkowym palcem lewej dłoni, by spowolnić tylne koło. I są jeszcze podnóżki na przedniej osi i na siedzeniu, czerwony pałąk ochronny na wypadek wywrotki i wiele więcej.
Jaka była reakcja w Brazylii? Tam pokazano go po raz pierwszy.
Ludzie w pierwszej kolejności byli sceptyczni. Pierwsze pytanie brzmiało: w jaki sposób w tym jednocylindrowym motorze możliwe jest połączenie jakości i wartości, z których znana jest firma BMW Motorrad? Ale gdy pokazano pierwszy BMW Concept Stunt G 310, byli zachwyceni: „Jeśli tak brzmi odpowiedź, witaj w Brazylii, BMW!”. Teraz mają pewność, że skoro BMW może opracować poważny motor seryjny, ta marka wyznaczy nowe standardy.
+ Dowiedz się więcej
Jak często ma się okazję zaprojektować coś tak fajnego? ”

Projektant Alexander Buckan

Edgar Heinrich, główny projektant BMW Motorrad, sprawdza „kaskaderski ogon”.
Jakie wykończenie malarskie będzie dobrze wyglądać na G 310?
Nie wiem, ale myślę, że można porównać go do pięknej kobiety. Jeśli ma właściwe proporcje, będzie dobrze wyglądać niezależnie od tego, jakie ubranie założy.
Co najbardziej podoba Ci się w tym motorze?
Nic! Może to dziwnie brzmi, ale taka jest natura projektanta, że nigdy nie jest zadowolony. Gdybyś zadał to samo pytanie malarzowi w odniesieniu do jego ostatniego dzieła, powiedziałby Ci to samo. Taką cenę płacisz za wykonywanie twórczego zawodu. Jeśli nie jesteś głodny nowych wyzwań, stajesz się zadowolony z siebie i Twoja praca traci znaczenie. Jeśli nie pociąga Cię zmienianie rzeczy, wszystko zostaje takie samo. Ale dość już filozofowania. Zapytałeś mnie, jaka była moja rola, i może najlepszą odpowiedzią jest: nigdy nie przestawać zmuszać projektantów, by dochodzili do swoich granic.
+ Dowiedz się więcej

Uderzająco inny.

BMW Concept Stunt G 310.

Dowiedz się więcej

Więcej ciekawych historii.

Odpowiednie motocykle.

spinner