Wielka ucieczka.
Okulary zamiast kasku, inteligentna odzież, całkowita równowaga bez użycia podpórki: to tylko trzy z wielu wynalazków, które mogą stać się motocyklowym standardem i nadać poczuciu wolności nowy wymiar w naszym coraz bardziej zdigitalizowanym świecie. A co najlepsze: ten motocykl przyszłości jest już tutaj. Przedstawiamy BMW Motorrad VISION NEXT 100.
Futurystyczny jednoślad płynie wśród widowni, czarna trójkątna rama oświetla niebiesko-białe logo BMW. Motocyklistka zamiast kasku ma na sobie tylko wizor, wyglądający jak para okularów z następnego stulecia. Zatrzymuje się i podnosi się z siedzenia, nie zdejmując stopy z podnóżka. Motocykl przyszłości zaprezentowany na wystawie „Iconic Impulses”. Wystawa „The BMW Group Future Experience”, której światowa premiera odbywa się w Los Angeles, przenosi widza do roku 2130.
Gdy mobilność stanie się jeszcze bardziej zróżnicowana i połączona w sieci; gdy cyfryzacja przybierze kształt, który dziś wydaje nam się surrealistyczny; gdy jazda na motocyklu stanie się doświadczeniem analogowym, a jednocześnie wyjątkowo emocjonalnym. „Motocykl to dla mnie ucieczka od codzienności. Od chwili, gdy na niego wsiądę, doświadczam już tylko absolutnej wolności – Wielkiej Ucieczki” – mówi Edgar Heinrich, szef Działu Projektowania BMW Motorrad.
Absolutna wolność.
Absolutna wolność.
Razem ze swoim zespołem projektowym Edgar Heinrich stworzył ten futurystyczny scenariusz i na jego podstawie zaprojektował motocykl przyszłości BMW Motorrad VISION NEXT. „Gdy projektujemy motocykl, zazwyczaj wybiegamy myślami pięć-dziesięć lat do przodu. Dlatego możliwość sięgnięcia dalej w przyszłość była dla nas szczególnie ekscytująca i bardzo kusząca” – kreśli swoją wizję Edgar Heinrich. Projektanci zakładają, że za 30 lat większość pojazdów będzie przemieszczać się autonomicznie. Życie będzie stłoczone w miastach i zorganizowane dzięki usługom cyfrowym. Coraz bardziej zdigitalizowane, połączone ze sobą w sieci i zautomatyzowane. Podczas prezentacji oczywiste staje się, jak ważne będą analogowe „oazy”, przywracające ludziom uczucie wolności.
Wolność oznacza doświadczanie środowiska wszystkimi zmysłami, odczuwanie siły odśrodkowej, przyspieszenia i wiatru. Najlepiej bez kasku i odzieży ochronnej. Motocykl BMW VISION NEXT 100 też ich nie potrzebuje. Ponieważ „cyfrowy towarzysz” – jednostka składająca się z motocykla oraz naszej własnej wersji wyposażenia motocyklisty – gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Cyfrowy towarzysz działa w sposób niedostrzegalny w tle i zawsze interweniuje, gdy jest to konieczne lub pożądane. „Istotne było dla nas, aby analogowe doświadczenie jazdy nie zostało zaburzone. Koncepcja wyświetlania i obsługi działa tak dyskretnie, że tworzy naturalne i znajome środowisko”, wyjaśnia Holger Hampf, szef Działu Projektowania w BMW Group.
Edgar Heinrich
Szef Działu Projektowania Motocykli BMW
To nadal roadster.
To nadal roadster.
Całość jest nowa – ale mimo to BMW Motorrad VISION NEXT 100 nadal obejmuje elementy znane z historii BMW Motorrad: czarną trójkątną ramę, białe linie, klasyczny silnik poprzeczny twin. Z perspektywy bocznej motocykl przyszłości wydaje się nagi. W związku z tym ergonomia i położenie siedzenia są skonfigurowane jak w roadsterze. Design przodu jest minimalistyczny i wyrafinowany dzięki wysokiej jakości drobiazgom. Nad przednim kołem znajduje się duży metaliczny reflektor zintegrowany z ramą. Pełni on funkcję prowadzenia strumienia powietrza i wraz ze zintegrowaną szybą przednią zapewnia przepływ powietrza zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki.
Elementy korpusu takie jak siedzenie, górna pokrywa ramy i pokrywa przedniego koła są wykonane z karbonu. Dwa delikatne czerwone światła pod korpusem pełnią funkcję lampy tylnej i kierunkowskazu. Opony mają funkcję tłumienia i aktywnej adaptacji do ukształtowania terenu. Wyróżnia się czerwony popychacz po prawej stronie kierownicy. Ten element, celowo zaprojektowany jako mechaniczny, ma za zadanie blokować lub zwalniać pokrętło przepustnicy.
Rama kopiuje kształt koła.
Czarna trójkątna rama przywodzi na myśl R 32 z 1923 roku – pierwszy motocykl BMW. Jednak pod względem funkcjonalnym rama ma niewiele wspólnego z oryginałem. Rama Flexframe jest elastyczna i umożliwia manewrowanie bez udziału połączeń, które znamy dzisiaj. Ruch kierownicy powoduje zmianę kształtu całej ramy, co ułatwia zmianę kierunku jazdy. W zależności od sytuacji na drodze do wykonania manewru trzeba użyć różnej siły: wykonywanie manewrów układem kierowniczym jest szczególnie łatwe podczas postoju, natomiast rama usztywnia się przy dużych prędkościach. Dołączane do ramy powierzchnie oferują taką samą ochronę przed wiatrem i czynnikami atmosferycznymi, jak w przypadku całkowicie obudowanego motocykla. Powierzchnia ramy wykonana jest z czarnej matowej tkaniny.
Silnik twin montowany poprzecznie z napędem bezemisyjnym.
Silnik twin montowany poprzecznie z napędem bezemisyjnym.
Specjalny silnik zamontowany jest na środku ramy. Stanowi on zarazem element stylizacji i wspomnienie dawnych czasów. Pod względem kształtu i osiągów przypomina tradycyjny silnik BMW Boxer, ale mieści w sobie bezemisyjną jednostkę napędową. W zależności od sytuacji podczas jazdy silnik twin montowany poprzecznie zmienia swój zewnętrzny kształt. Podczas postoju silnik ma płaski kształt.
Po rozpoczęciu jazdy blok silnika zaczyna wystawać po obu stronach. W tej sposób następuje optymalizacja aerodynamiki i ochrony motocykla przed czynnikami atmosferycznymi podczas jazdy. Polerowane aluminium w tym obszarze emituje wysokiej klasy wibracje.
Samoczynnie utrzymuje równowagę: nie ma mowy o przewróceniu się.
Motocykl nie potrzebuje podpórki. Nie wtedy, gdy systemy wspomagania zapewniają doskonałą równowagę. Samoczynne utrzymywanie równowagi umożliwia motocyklowi BMW Motorrad VISION NEXT 100 zachowanie stabilności zarówno podczas jazdy, jak i postoju. Układ ten zwiększa bezpieczeństwo motocyklisty. Ułatwia także naukę początkującym, ponieważ prowadzi ich przez każdą sytuację podczas jazdy, zapobiegając wywrotce. Ale także doświadczeni motocykliści mogą czerpać korzyści z samoczynnego utrzymywania równowagi. Ponieważ motocykl staje się jeszcze bardziej zwrotny, doświadczenie jazdy staje się jeszcze bardziej dynamiczne. Systemy wspomagania także zwiększają możliwości motocyklisty. Niezależnie od swoich umiejętności i doświadczenia, motocykliści mogą stale przesuwać swoje granice i pozytywnie intensyfikować doświadczenie jazdy. W ten sposób czynią z każdej jazdy doświadczenie czystej wolności od początku do końca.
Edgar Heinrich
Szef Działu Projektowania Motocykli BMW
























Gogle z funkcją transmisji danych zamiast kasku.
Gogle z funkcją transmisji danych zamiast kasku.
W przypadku BMW Motorrad VISION NEXT 100 między motocyklistą i jego maszyną następuje bezpośrednia wymiana. Istotne informacje są pobierane z otoczenia, a następnie przekazywane przez wizor – czyli gogle z funkcją transmisji danych obejmujące pole widzenia motocyklisty i osłaniające oczy przed wiatrem – bezpośrednio w pole widzenia jadącego. Gdy motocyklista patrzy przed siebie, żadne dane nie są wyświetlane, aby nie zakłócać doświadczenia jazdy. Tylko wtedy, gdy konieczna jest ingerencja – np. w przypadku zagrożenia – lub jadący potrzebuje informacji, wizor uaktywnia się. Wówczas w dolnej tercji gogli pojawia się symbol cyfrowego towarzysza: odwrócony trójkąt tworzący dwie poziome linie. Wyświetlacz przypomina urządzenie znajdujące się w kokpicie samolotu. Pokazuje aktualny kąt pochylenia motocykla i idealną linię. Jeśli występuje odchylenie, motocyklista może je skorygować. Jeśli motocyklista nie zareaguje lub uczyni to za późno, motocykl samoczynnie dokona korekty. Spojrzenie w górę uruchamia funkcję lusterka wstecznego. Jeśli motocyklista skieruje wzrok nieco poniżej normalnego punktu widzenia, otworzy się menu, w którym może on uruchomić dowolną funkcję za pomocą gestu. Opuszczenie wzroku jeszcze niżej spowoduje wyświetlenie widoku mapy z wybraną przez motocyklistę trasą.
Deklaracja stylu zamiast ciężkiej odzieży ochronnej.
Deklaracja stylu zamiast ciężkiej odzieży ochronnej.
Lekkie tkaniny zamiast skór i akcesoriów. Odzież motocyklisty BMW Motorrad VISION NEXT 100 to deklaracja stylu, która chroni przed wiatrem i czynnikami atmosferycznymi, znacznie intensyfikując ogólne wrażenia z jazdy. Funkcja klimatyzacji schładza lub ogrzewa motocyklistę odpowiednio do potrzeb. Ciężkie ubrania, w których było za gorąco lub za zimno to już przeszłość. Inspiracją dla konstrukcji odzieży i obuwia, zbudowanych z elastycznych taśm, była budowa mięśni. Konstrukcja ta aktywnie wspiera motocyklistę w zależności od sytuacji podczas jazdy i w ten sposób odciąża go. Strefę odzieży motocyklisty wokół szyi można napompować przy większych prędkościach. Zmniejsza to obciążenie szyjnego odcinka kręgosłupa i zwiększa poziom komfortu. Dzięki wibrującym elementom na rękach i nogach odzież nadaje sygnały nawigacyjne lub sygnalizuje osiągnięcie granicznego kąta przechyłu. Odzież motocyklisty nie musi pełnić funkcji zabezpieczającej dzięki inteligentnym systemom wspomagania.