Wielka ucieczka.

VISION NEXT 100: Motocykl przyszłości.

Futurystyczny jednoślad płynie wśród widowni, czarna trójkątna rama oświetla niebiesko-białe logo BMW. Motocyklistka zamiast kasku ma na sobie tylko wizor, wyglądający jak para okularów z następnego stulecia. Zatrzymuje się i podnosi się z siedzenia, nie zdejmując stopy z podnóżka. Motocykl przyszłości zaprezentowany na wystawie „Iconic Impulses”. Wystawa „The BMW Group Future Experience”, której światowa premiera odbywa się w Los Angeles, przenosi widza do roku 2130.

+ Dowiedz się więcej

Gdy mobilność stanie się jeszcze bardziej zróżnicowana i połączona w sieci; gdy cyfryzacja przybierze kształt, który dziś wydaje nam się surrealistyczny; gdy jazda na motocyklu stanie się doświadczeniem analogowym, a jednocześnie wyjątkowo emocjonalnym. „Motocykl to dla mnie ucieczka od codzienności. Od chwili, gdy na niego wsiądę, doświadczam już tylko absolutnej wolności – Wielkiej Ucieczki” – mówi Edgar Heinrich, szef Działu Projektowania BMW Motorrad.

+ Dowiedz się więcej

Absolutna wolność.

Absolutna wolność.

Razem ze swoim zespołem projektowym Edgar Heinrich stworzył ten futurystyczny scenariusz i na jego podstawie zaprojektował motocykl przyszłości BMW Motorrad VISION NEXT. „Gdy projektujemy motocykl, zazwyczaj wybiegamy myślami pięć-dziesięć lat do przodu. Dlatego możliwość sięgnięcia dalej w przyszłość była dla nas szczególnie ekscytująca i bardzo kusząca” – kreśli swoją wizję Edgar Heinrich. Projektanci zakładają, że za 30 lat większość pojazdów będzie przemieszczać się autonomicznie. Życie będzie stłoczone w miastach i zorganizowane dzięki usługom cyfrowym. Coraz bardziej zdigitalizowane, połączone ze sobą w sieci i zautomatyzowane. Podczas prezentacji oczywiste staje się, jak ważne będą analogowe „oazy”, przywracające ludziom uczucie wolności.

+ Dowiedz się więcej

Wolność oznacza doświadczanie środowiska wszystkimi zmysłami, odczuwanie siły odśrodkowej, przyspieszenia i wiatru. Najlepiej bez kasku i odzieży ochronnej. Motocykl BMW VISION NEXT 100 też ich nie potrzebuje. Ponieważ „cyfrowy towarzysz” – jednostka składająca się z motocykla oraz naszej własnej wersji wyposażenia motocyklisty – gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Cyfrowy towarzysz działa w sposób niedostrzegalny w tle i zawsze interweniuje, gdy jest to konieczne lub pożądane. „Istotne było dla nas, aby analogowe doświadczenie jazdy nie zostało zaburzone. Koncepcja wyświetlania i obsługi działa tak dyskretnie, że tworzy naturalne i znajome środowisko”, wyjaśnia Holger Hampf, szef Działu Projektowania w BMW Group.

+ Dowiedz się więcej
„Motocykl to dla mnie ucieczka od codzienności. Od tego wolności dostarczam całkowitej wolności – wielkiej ucieczki.

Edgar Heinrich

Szef Działu Projektowania Motocykli BMW

To nadal roadster.

To nadal roadster.

Całość jest nowa – ale mimo to BMW Motorrad VISION NEXT 100 nadal obejmuje elementy znane z historii BMW Motorrad: czarną trójkątną ramę, białe linie, klasyczny silnik poprzeczny twin. Z perspektywy bocznej motocykl przyszłości wydaje się nagi. W związku z tym ergonomia i położenie siedzenia są skonfigurowane jak w roadsterze. Design przodu jest minimalistyczny i wyrafinowany dzięki wysokiej jakości drobiazgom. Nad przednim kołem znajduje się duży metaliczny reflektor zintegrowany z ramą. Pełni on funkcję prowadzenia strumienia powietrza i wraz ze zintegrowaną szybą przednią zapewnia przepływ powietrza zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki.

+ Dowiedz się więcej

Elementy korpusu takie jak siedzenie, górna pokrywa ramy i pokrywa przedniego koła są wykonane z karbonu. Dwa delikatne czerwone światła pod korpusem pełnią funkcję lampy tylnej i kierunkowskazu. Opony mają funkcję tłumienia i aktywnej adaptacji do ukształtowania terenu. Wyróżnia się czerwony popychacz po prawej stronie kierownicy. Ten element, celowo zaprojektowany jako mechaniczny, ma za zadanie blokować lub zwalniać pokrętło przepustnicy.

+ Dowiedz się więcej

Rama kopiuje kształt koła.

Czarna trójkątna rama przywodzi na myśl R 32 z 1923 roku – pierwszy motocykl BMW. Jednak pod względem funkcjonalnym rama ma niewiele wspólnego z oryginałem. Rama Flexframe jest elastyczna i umożliwia manewrowanie bez udziału połączeń, które znamy dzisiaj. Ruch kierownicy powoduje zmianę kształtu całej ramy, co ułatwia zmianę kierunku jazdy. W zależności od sytuacji na drodze do wykonania manewru trzeba użyć różnej siły: wykonywanie manewrów układem kierowniczym jest szczególnie łatwe podczas postoju, natomiast rama usztywnia się przy dużych prędkościach. Dołączane do ramy powierzchnie oferują taką samą ochronę przed wiatrem i czynnikami atmosferycznymi, jak w przypadku całkowicie obudowanego motocykla. Powierzchnia ramy wykonana jest z czarnej matowej tkaniny.

+ Dowiedz się więcej

Silnik twin montowany poprzecznie z napędem bezemisyjnym.

Silnik twin montowany poprzecznie z napędem bezemisyjnym.

Specjalny silnik zamontowany jest na środku ramy. Stanowi on zarazem element stylizacji i wspomnienie dawnych czasów. Pod względem kształtu i osiągów przypomina tradycyjny silnik BMW Boxer, ale mieści w sobie bezemisyjną jednostkę napędową. W zależności od sytuacji podczas jazdy silnik twin montowany poprzecznie zmienia swój zewnętrzny kształt. Podczas postoju silnik ma płaski kształt.

+ Dowiedz się więcej

Po rozpoczęciu jazdy blok silnika zaczyna wystawać po obu stronach. W tej sposób następuje optymalizacja aerodynamiki i ochrony motocykla przed czynnikami atmosferycznymi podczas jazdy. Polerowane aluminium w tym obszarze emituje wysokiej klasy wibracje.

+ Dowiedz się więcej

Samoczynnie utrzymuje równowagę: nie ma mowy o przewróceniu się.

Motocykl nie potrzebuje podpórki. Nie wtedy, gdy systemy wspomagania zapewniają doskonałą równowagę. Samoczynne utrzymywanie równowagi umożliwia motocyklowi BMW Motorrad VISION NEXT 100 zachowanie stabilności zarówno podczas jazdy, jak i postoju. Układ ten zwiększa bezpieczeństwo motocyklisty. Ułatwia także naukę początkującym, ponieważ prowadzi ich przez każdą sytuację podczas jazdy, zapobiegając wywrotce. Ale także doświadczeni motocykliści mogą czerpać korzyści z samoczynnego utrzymywania równowagi. Ponieważ motocykl staje się jeszcze bardziej zwrotny, doświadczenie jazdy staje się jeszcze bardziej dynamiczne. Systemy wspomagania także zwiększają możliwości motocyklisty. Niezależnie od swoich umiejętności i doświadczenia, motocykliści mogą stale przesuwać swoje granice i pozytywnie intensyfikować doświadczenie jazdy. W ten sposób czynią z każdej jazdy doświadczenie czystej wolności od początku do końca.

+ Dowiedz się więcej
„Gdy projektujemy motocykl, zazwyczaj wybiegamy myślami pięć-dziesięć lat do przodu. Możliwość sięgnięcia dalej w przyszłość była dla nas szczególnie ekscytująca i bardzo kusząca.

Edgar Heinrich

Szef Działu Projektowania Motocykli BMW

Gogle z funkcją transmisji danych zamiast kasku.

Gogle z funkcją transmisji danych zamiast kasku.

W przypadku BMW Motorrad VISION NEXT 100 między motocyklistą i jego maszyną następuje bezpośrednia wymiana. Istotne informacje są pobierane z otoczenia, a następnie przekazywane przez wizor – czyli gogle z funkcją transmisji danych obejmujące pole widzenia motocyklisty i osłaniające oczy przed wiatrem – bezpośrednio w pole widzenia jadącego. Gdy motocyklista patrzy przed siebie, żadne dane nie są wyświetlane, aby nie zakłócać doświadczenia jazdy. Tylko wtedy, gdy konieczna jest ingerencja – np. w przypadku zagrożenia – lub jadący potrzebuje informacji, wizor uaktywnia się. Wówczas w dolnej tercji gogli pojawia się symbol cyfrowego towarzysza: odwrócony trójkąt tworzący dwie poziome linie. Wyświetlacz przypomina urządzenie znajdujące się w kokpicie samolotu. Pokazuje aktualny kąt pochylenia motocykla i idealną linię. Jeśli występuje odchylenie, motocyklista może je skorygować. Jeśli motocyklista nie zareaguje lub uczyni to za późno, motocykl samoczynnie dokona korekty. Spojrzenie w górę uruchamia funkcję lusterka wstecznego. Jeśli motocyklista skieruje wzrok nieco poniżej normalnego punktu widzenia, otworzy się menu, w którym może on uruchomić dowolną funkcję za pomocą gestu. Opuszczenie wzroku jeszcze niżej spowoduje wyświetlenie widoku mapy z wybraną przez motocyklistę trasą.

+ Dowiedz się więcej

Deklaracja stylu zamiast ciężkiej odzieży ochronnej.

Deklaracja stylu zamiast ciężkiej odzieży ochronnej.

Lekkie tkaniny zamiast skór i akcesoriów. Odzież motocyklisty BMW Motorrad VISION NEXT 100 to deklaracja stylu, która chroni przed wiatrem i czynnikami atmosferycznymi, znacznie intensyfikując ogólne wrażenia z jazdy. Funkcja klimatyzacji schładza lub ogrzewa motocyklistę odpowiednio do potrzeb. Ciężkie ubrania, w których było za gorąco lub za zimno to już przeszłość. Inspiracją dla konstrukcji odzieży i obuwia, zbudowanych z elastycznych taśm, była budowa mięśni. Konstrukcja ta aktywnie wspiera motocyklistę w zależności od sytuacji podczas jazdy i w ten sposób odciąża go. Strefę odzieży motocyklisty wokół szyi można napompować przy większych prędkościach. Zmniejsza to obciążenie szyjnego odcinka kręgosłupa i zwiększa poziom komfortu. Dzięki wibrującym elementom na rękach i nogach odzież nadaje sygnały nawigacyjne lub sygnalizuje osiągnięcie granicznego kąta przechyłu. Odzież motocyklisty nie musi pełnić funkcji zabezpieczającej dzięki inteligentnym systemom wspomagania.

+ Dowiedz się więcej
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.