Spojrzenie na następne 100 lat

Jak będzie wyglądał motocykl przyszłości?

Setny jubileusz Grupy BMW jest okazją, aby spojrzeć na historyczne początki silnikowych dwukołowców oraz popatrzeć w przyszłość, gdzie rola motocykla w coraz bardziej zdigitalizowanym świecie zostanie w całości przedefiniowana.

Jest 7 marca 1916 r. Bayerische Flugzeugwerke AG (Bawarskie Zakłady Lotnicze) zaczynają działalność przy Lerchenauer Strasse w północnej części Monachium. Trzy lata później Zeno Diemer ustanawia światowy rekord wysokości lotu 9760 metrów dzięki sześciocylindrowemu rzędowemu silnikowi samolotowemu BMW IV.

Mała fabryka uzyska później kolejne sukcesy w branżach innych pojazdów. Niedługo po zmianie nazwy na Bayerische Motoren Werke AG firma zaczyna pracę nad pierwszym motocyklem, na długo przed wejściem do branży samochodowej.

Silnik jako najważniejszy element.

Zrywając z wszelkimi konwencjami, motocykl BMW nie miał jednak geometrii roweru. Jego głównym elementem był silnik. Max Friz i jego zespół zaprojektowali BMW R 32 w całości wokół silnika.
Najważniejsze cechy: poprzeczny dwucylindrowy silnik z cylindrami zamontowanymi poprzecznie w stosunku do ramy, ręczna skrzynia biegów przyśrubowana bezpośrednio do silnika i wałowy układ przeniesienia napędu. Wszystkie te cechy do dzisiaj wyróżniają motocykle BMW z silnikami poprzecznymi typu twin.
+ Dowiedz się więcej
BMW R 32 – pierwszy motocykl BMW.

BMW R 32.

Sportowy motor na trudne drogi lat 20-tych. BMW R 32 miał wielki wpływ na tę branżę. Kierowcy pokochali odporny na zużycie i tani w utrzymaniu wałowy układ przeniesienia napędu, który był doskonały na ówczesne zakurzone żwirowe drogi. Już wtedy motocykliści doceniali jego bezpieczne, lecz sportowe prowadzenie.
Dzięki wyszukanej formie BMW R 32 zyskało renomę produktu premium, a BMW producenta turystycznych i sportowych motocykli wysokiej klasy. Na całym świecie, od USA po Amerykę Południową i Azję, rósł popyt na ten motor. W 1928 r. w Monachium wyprodukowano prawie 5000 motocykli.
+ Dowiedz się więcej
Wkrótce zaczęły się sypać pierwsze medale w wyścigach. W lutym 1924 r. Rudolf Schleicher wygrał górski wyścig „Mittenwalder Gsteig” na BMW R 32. W 1937 r. kierowca zespołu roboczego BMW Ernst Henne ustanowił ostatni ze swoich wielu rekordów na wyposażonym w pełną owiewkę i doładowanie silnika powietrzem motocyklu BMW: jego rekord prędkości wynoszący prawie 280 km/godz. został pobity dopiero 14 lat później. W 1939 r. Georg „Schorsch” Meier, jadąc na wyścigowym motocyklu BMW z doładowaniem, wygrał legendarny wyścig Tourist Trophy na wyspie Man, najstarszy wyścig motocyklowy na świecie.
Brytyjski kierowca BMW Jock West przyjechał jako drugi. W późniejszych latach firma BMW Motorrad świętowała zwycięstwa w Motocyklowych Mistrzostwach Niemiec, Światowych Mistrzostwach Jazdy z Wózkiem Bocznym oraz w rajdzie Paryż-Dakar. W miarę jak sport motocyklowy zyskiwał coraz większą popularność, jazda na motocyklu stała się ulubionym zajęciem rekreacyjnym, a motocykl BMW R 80 G/S dual-sport stał się bestsellerem. Motor ten był poprzednikiem popularnej serii motorów dual-sport GS, które pozostają do dzisiaj najlepszymi maszynami do jazdy po drodze i w terenie.
+ Dowiedz się więcej
Innowacje z minionych dziesięcioleci kształtują wizję przedsiębiorstwa na następne 100 lat. Umiejętności inżynierskie, kreatywność i pionierski duch to podstawy projektowania zrównoważonych form mobilności osobistej, które są zawsze dostosowane do potrzeb ludzi. BMW Motorrad ma już ponad 20 modeli, które dają przedsmak przyszłości. Jednym z przykładów jest maxi-scooter z napędem elektrycznym, BMW C evolution.
Jak ostatecznie będzie wyglądał motocykl przyszłości? Projektanci BMW Motorrad przedstawią swoją wizję, gdy zaprezentują swój pojazd przyszłości 11 października w Los Angeles. Publiczność mogła już wstępnie zapoznać się z motocyklem przyszłości podczas obchodów jubileuszu THE NEXT 100 YEARS 7 marca w Hali Olimpijskiej w Monachium. Pierwszy z czterech pojazdów przyszłości miał swoją światową premierę na wydarzeniu inaugurującym obchody.
+ Dowiedz się więcej
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.