Po wyprawie do Indii z powrotem w Bawarii.

Wywiad z Edgarem Heinrichem, głównym projektantem BMW Motorrad.

Po krótkim pobycie w Indiach Edgar Heinrich powrócił do Monachium, by prowadzić zespół projektowy BMW Motorrad. To szczęśliwy powrót dla tego entuzjasty motocykli, którego kariera w BMW rozpoczęła się w 1986 r. Przewodniczył pracom przy projektowaniu wielu z motocykli BMW: motoru wyścigowego do rajdu Paryż-Dakar, K 1200 S i R, HP2 Enduro, R 1150 GS, R 1200 GS, a ostatnio S 1000 RR.

Przed pobytem w warsztacie hinduskiego konstruktora samochodów Bajaja był zaangażowany w projektowanie motorów turystycznych K 1600 GT i GTL oraz maxi-scooterów C 600 Sport i C 650 GT. Wszystkie były udanymi produktami, które poszerzyły horyzonty tego ustabilizowanego segmentu rynku i przyciągnęły wielu nowych klientów do tej marki. W wywiadzie na wyłączność dla BMW Motorrad Edgar Heinrich opowiada o swojej pasji projektowania, gromadzenia i renowacji wszelkiego rodzaju motocykli.

Gdy wyjechałeś do Indii, R 1200 GS właśnie został zaprojektowany. Był gotowy w samą porę na Twój powrót. A teraz bierzesz udział w premierze nowego motoru. Czy jesteś zadowolony z rezultatu?
Tak, jestem bardzo zadowolony, ale nie zaskoczony. Bardzo podobała mi się reakcja mediów, gdy pokazaliśmy go podczas targów Intermot. Dostał tak wiele pozytywnych komentarzy prasowych. Ani jednej negatywnej recenzji. Wydaje się, że wszyscy lubią ten motor. Nie mógłbym życzyć sobie lepszego powrotu do BMW.
+ Dowiedź się więcej
Czy to nie dziwne uczucie pracować z takim wyprzedzeniem w stosunku do „prawdziwego świata”? I przewidywać oraz definiować trendy przyszłości?
To zagięcie czasoprzestrzeni jest po prostu częścią projektowania. Tak, jakby pracowało się w innym świecie, świecie przyszłości. Ale musisz również utrzymać kontakt z rzeczywistością i pracować tu i teraz. Czasem wydaje się, że tak wiele czasu mija, zanim nowy motor powstanie. Jednak gdy to „dziecko” zostanie wreszcie zaprezentowane i widzisz, jak ludzie jeżdżą na nim po ulicach, to jest najlepsze uczucie na świecie. Projektanci naprawdę prowadzą coś w rodzaju podwójnego życia. I nigdy nie jesteśmy usatysfakcjonowani. Gdy pojawia się nowy motor, my już myślimy o tym, jak możemy ulepszyć kolejny model.
+ Dowiedź się więcej

Jak to było z GS? Jak bardzo trudno jest ulepszyć projekt, nie zrywając całkowicie więzów z tradycją?

Nowe projekty często są sztuką balansowania. Nie chcesz, by właściciele istniejących GS poczuli się wyalienowani. Ale jako projektant zawsze chcesz stworzyć coś nowego. Wprowadzanie zmian w tak udanym projekcie może nieco przerażać. Jak daleko się posunąć? Jak daleko musisz się posunąć? Dobrą rzeczą jest, że wiele osób w zespole, łącznie ze mną, jest kierowcami GS i już żyjemy w stylu GS. Więc wiemy, czego chcemy od GS. To udało się idealnie w przypadku nowego R 1200 GS. Bardzo istotnym było, by stworzyć autentycznego GS. Takiego, który będzie wierny swoim korzeniom, będzie miał klasyczny wygląd i styl, ale w nowej i dynamicznej interpretacji.

+ Dowiedź się więcej
A co z nowymi segmentami, jak mobilność miejska?
To bardzo odświeżające uczucie, być teraz częścią tego nowego segmentu. Naprawdę ekscytujące jest, że możemy wprowadzać do niego naszą własną interpretację. To wspaniale przestawić manifest projektowy. Tak, jak zrobiliśmy w przypadku C 600 Sport i C 650 GT. Przedstawienie elektrycznego skutera C evolution dziennikarzom i VIP-om zeszłego lata było dla mnie wspaniałym doświadczeniem. To w Londynie odbyła się premiera prototypu i jazdy próbne. Jak spodziewaliśmy się, oba znakomicie sobie poradziły, zarówno pod względem technologicznym, jak i projektowym.
+ Dowiedź się więcej
Praca przy których motorach BMW sprawiła Ci szczególną przyjemność przez te wszystkie lata?
Każdy motor BMW jest wyjątkowy i sprawia radość w procesie tworzenia. Naprawdę kocham pracę przy motorach na rajd Dakar, prawdopodobnie dlatego, że jazda terenowa i wyścigi są moją pasją. I są również esencją tego, co dla mnie oznaczają motory GS, dual-sport. Jednym z najbardziej interesujących motorów, które stworzyłem, był K 1200 R. Zdecydowanie nie jest to logiczny ani oczywisty wybór. I na pewno nie był „typowym” BMW w tamtym czasie. Ale zrobiliśmy go, nawet jeśli był nieco ekscentryczny, i podobało mi się to.
+ Dowiedź się więcej
Motocykle stanowią również znaczną część Twoich zajęć w czasie wolnym. Czy to ekscytujące, bawić się starymi motorami?
Zdecydowanie. Kocham odnawiać motory, rozkładać je i budować z nich coś innego – nawet w przypadku starych BMW. To nie jest zbyt popularne tutaj, bo większość ludzi uważa, że stare motory powinny zostać całkowicie oryginalne, ale przebudowałem i zmodyfikowałem wszystkie swoje stare BMW. Jedyny motor, który przywróciłem do stanu oryginalnego, to moja Honda CB 500, ikona z czasów mojej młodości. Mam też BMW 51/3 z roku 1954, który przerobiłem. Był inspiracją koncepcji Lo Rider. Znalezienie motoru, przeprojektowanie go, a nawet dokonanie ponownej interpretacji, jak robią to customizerzy– to super sprawa. Naprawdę mi się to podoba. I nawet mój mający 58 lat BMW, którego używam na co dzień, zawsze był niezawodny.
+ Dowiedź się więcej

Więc co masz teraz w garażu?

Teraz w moim garażu jest 16 motorów. Łącznie z kilkoma wyremontowanymi klasykami. Czy facet może mieć dość motorów? Mam HP2, R 51/3, R 24, R 100 GS model Paryż-Dakar, kilka Ducati, starego Matchless i Enfielda z pobytu w Indiach, przerobionego na scrambler. Mam też Vespę z 1961 r., która jest super i cała oryginalna. Mam nawet Gas Gasa, na którym jeździłem w zawodach trialowych. Mam również CB 650, CB550 i Hondę Dominator.

+ Dowiedź się więcej
Czy wiedza inżynierska pomogła Ci w karierze projektanta?
Jako dzieciak dłubałem w moim motorze i modyfikowałem go. Nie było mnie stać na pojechanie do warsztatu. To był najlepszy sposób, by wszystkiego się nauczyć. Zawsze lubiłem bawić się motorami, więc to zdecydowanie mi pomogło. Teraz mogę rozmawiać z inżynierami i oni wiedzą, że ich rozumiem i szanuję. W ten sposób możemy podejmować razem świadome decyzje. Motocykle są bardzo skomplikowanymi maszynami. Prawie wszystkie ich elementy techniczne są widoczne na zewnątrz. Więc musimy też zrozumieć i zaprojektować produkt z punktu widzenia technologii.
+ Dowiedź się więcej
Musimy też zrozumieć i zaprojektować produkt z punktu widzenia technologii.

Edgar Heinrich, główny projektant BMW Motorrad

Jakie są największe wyzwania dla marki na przyszłość?
Teraz na rynku jest mnóstwo motorów, co jest wyraźnym znakiem naszych czasów. Ale pod względem globalnym trzeba wyróżniać się z tłumu. Potrzebujemy mocnych, robiących wrażenie motorów, które doskonale pracują i zawsze oferują coś ekstra.
Innymi ekscytującymi wyzwaniami są nowe normy przepisowe oraz zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne i przyjazne dla środowiska rozwiązania w dziedzinie mobilności. Jednoślady mogą tu odegrać istotną rolę. W firmie BMW Motorrad chcemy uczestniczyć w tym procesie, dostarczając innowacyjne rozwiązania.
Edgar, dziękujemy Ci za rozmowę.
+ Dowiedź się więcej
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.