90-lecie BMW Motorrad.

Nadeszła nasza kolej, by powiedzieć „dziękuję”.

BMW Motorrad ma 90 lat – to jest prawdziwy powód do świętowania. Ale nie nam należą się wszystkie pochwały. Nie udało by się nam bez wszystkich przyjaciół BMW Motorrad, którzy byli nam tak wierni przez lata i z pasją reprezentowali markę BMW. Przeżyjmy ponownie 90 lat pasji, 90 lat innowacji i 90 lat postępu w naszym specjalnym serwisie internetowym. Miłej zabawy!

Lata 20-te

Fundamenty przygotowane.

Przejdź do prezentacji

Max Friz – wynalazca silnika typu twin montowanego poprzecznie.

Max Friz – wynalazca silnika typu twin montowanego poprzecznie.

Data 2 stycznia 2017 r. jest istotna dla genezy pierwszego motocykla BMW. W tym dniu 33-letni inżynier Max Friz dołączył do BMW. Pochodzący ze Szwabii inżynier właśnie opuścił poprzednie stanowisko po konfliktach z byłym szefem Paulem Daimlerem w Stuttgarcie. Okazało się, że dla BMW był to szczęśliwy zbieg okoliczności.

Na mocy Traktatu Wersalskiego podpisanego 28 czerwca 1919 r. Niemcy otrzymały zakaz produkcji samolotów i silników samolotowych. Przyszłość BMW wydaje się co najmniej niepewna. Ale Max Friz, obecnie kierownik ds. projektowania w BMW, wykorzystuje okazję i skupia całą uwagę na motocyklach. W grudniu 1922 r., niespełna 4 tygodnie od objęcia stanowiska, Friz kończy rysunek pierwszego motocykla BMW w pełnej skali. Najważniejszą częścią maszyny jest nowo zaprojektowany silnik: montowany poprzecznie silnik BMW typu twin.

+ Dowiedź się więcej

Lata 30-te

BMW wywołuje sensację na europejskich torach wyścigowych.

Przejdź do prezentacji

Lata 40-te

Rozwój i duch pionierski.

Przejdź do prezentacji

Powrót z R 24

Pierwszy powojenny motocykl BMW został zaprojektowany w Monachium w oparciu o przedwojenny motor. Firma zaczyna od nowa, chociaż jest to ciężki i trudny nowy początek. Pożyczają obrabiarki od innych firm. Pozwolenie na produkcję wydane przez siły alianckie pozwala firmie jedynie na produkcję motocykla jednocylindrowego, którego pojemność nie może przekroczyć 250 cm sześciennych. Projekt jest gotowy w lecie 1948 r., ale pierwszy BMW R 24 schodzi z linii dopiero niedługo przed Świętami tego samego roku. Ma silnik o pojemności 247 cm sześciennych i mocy 12 KM. Firma BMW Motorrad w kolejnym roku buduje ich prawie 10 000. Rok później liczba ta wzrasta do 17 000.

Ramę starego R 23 wyposażono teraz w zmodernizowany jednocylindrowy silnik z odśrodkowym regulatorem kąta wyprzedzenia zapłonu. Kolejnym nowym elementem jest 4-biegowa skrzynia biegów z blokadą nożną. Powrót BMW z modelem R 24 jest bardzo udany. Motor szybko doczekał się specjalnego uhonorowania: konwój niemieckiego prezydenta Theodora Heussa składa się z motocykli R 24.

+ Dowiedź się więcej

Lata 50-te

R 68 – uczestnik wyścigu na 100 mil.

Przejdź do prezentacji

Lata 60-te

Motocykle BMW na całym świecie.

Przejdź do prezentacji

Lata 70-te

Innowacja: pełna owiewka

Przejdź do prezentacji

Urodzony w tunelu aerodynamicznym: R100 RS.

Urodzony w tunelu aerodynamicznym: R100 RS.

R 100 RS był pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem BMW Motorrad z pełną standardową owiewką opracowaną w tunelu aerodynamicznym. Głównym celem owiewki była poprawa właściwości aerodynamicznych przy jednoczesnej ochronie kierowcy przed wiatrem i złą pogodą. Ponadto R 100 RS był pierwszym motorem BMW o pojemności cylindra 1 litra. Osiągając maksymalną prędkość 200 km/godz., motocykl wyróżnia się również w kategorii prędkości. Jednak w przeciwieństwie do motorów konkurencji kierowca R 100 RS może siedzieć wyprostowany w zrelaksowanej pozycji za owiewką, nawet przy dużej prędkości. Dla BMW ten model oznacza narodziny sportowego motocykla turystycznego.

+ Dowiedź się więcej

Lata 80-te

Nowy segment: turystyczne enduro

Nowy segment: turystyczne enduro

Po wejściu na rynek wyścigów terenowych BMW modyfikuje udaną maszynę terenową i w latach 80-tych wprowadza do produkcji motor dual-sport: BMW R 80 G/S. G oznacza "Gelände" (= terenowy), S – "Strasse" (= droga). Jedna jego cecha wzbudza szczególną sensację: pierwszy na świecie wahacz jednostronny, monolever BMW, z tylnym kołem zamontowanym na boku. Ten model oznacza narodziny nowego segmentu dużych, wygodnych motorów do przygodowej jazdy turystycznej, do dzisiaj stanowiącego podstawę działalności BMW w dziedzinie motocykli.

Na początku lat 80-tych BMW każe bokserowi pakować walizki. A dokładniej mówiąc, wysyła go na pustynię. BMW wygrywa najtrudniejszy rajd świata dzięki pomocy Francuza Huberta Auriola noszącego przydomek "Afrykanin" ze względu na jego talenty nawigacyjne. Auriol powtarza swój sukces w 1983 r. W latach 1984 i 1985 Belg Gaston Rahier dodaje swoje nazwisko do listy zwycięzców, jadąc na BMW.

+ Dowiedź się więcej

Narodziny nowego segmentu.

Przejdź do prezentacji

Lata 90-te

BMW Motorrad: imponujące innowacje.

Przejdź do prezentacji

Lata 2000

Powrót na tor wyścigowy.

Przejdź do prezentacji

Dzisiaj

Make Life a Ride.

Przejdź do prezentacji
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.