Supermotor.

Jak HP4 przewyższa swojego poprzednika

Pod każdym względem jak swój poprzednik – ale jeszcze szybszy, bardziej innowacyjny, bardziej ekskluzywny. W oparciu o RR pojawił się pierwszy czterocylindrowy model HP i pierwszy na świecie seryjny motocykl o elektronicznym podwoziu z DDC (Dynamic Damping Control): HP4.

Motocykle HP pochodzą z zakładów, w których kilku szaleńców walczy jak lwy o swoje marzenia – dopóki nie staną się one rzeczywistością.

Rudolf Schneider

Kierownik projektu HP4

Czterocylindrowy czterosuwowy silnik rzędowy

142
kW (193 HP) przy 13 000 obr./min
199
kg masy bez obciążenia, pełny zbiornik paliwa / gotowość do jazdy (z wyścigowym ABS)
112
Nm / moment obrotowy przy maks. 9 750 obr./min
999
cm3 pojemności skokowej
HP4

W oczach wielu pracowników BMW Motorrad RR jest już supermotocyklem HP. Pierwszy czterocylindrowy supermotor sportowy firmy wszedł na scenę wyścigową z przytupem i zyskał szacunek w rekordowym czasie. Czy należy lub można zbudować wersję HP motocyklu S 1000 RR? Nie jest to konieczne. Ale na pewno można to zrobić. "Dla nas było jasne jak dzień, że powinniśmy zbudować motocykl HP oparty na RR", powiedzieli ówczesny kierownik projektu i kierownik produktu S 1000 RR i HP4, Rudolf Schneider i Sepp Mächler. "Pojazd ten naprawdę domaga się wersji HP."

+ Dowiedz się więcej

Wyścigowy bakcyl na liście życzeń

Cel jest jasno zdefiniowany na liście życzeń HP4: sprawienie, by motocykl RR stał się jeszcze szybszy, bardziej innowacyjny i ekskluzywny. Chodzi tu o włączenie do pojazdu części, które można potem produkować na dużą skalę. Na przykład HP2 Sport przekazał motocyklowi RR asystenta zmiany biegów i wyścigowy ABS. Aby przekształcać pomysły w prawdziwe innowacje, zespół konstruktorów HP4 przeprowadza praktyczne testy. Wszyscy oni połknęli wyścigowego bakcyla. Duch wyścigów przenika do warsztatów i przekształca projekt HP4 w prawdziwe wyzwanie. "Cały zespół musi kochać ten typ pojazdu pod każdym względem", mówi Rudolf Schneider. Posiada on, tak jak wielu jego pracowników, doświadczenie z torów wyścigowych i wie, co jest ważne.

+ Dowiedz się więcej

Przekraczanie granic

"W projekcie takim jak ten potrzebujemy nadmiernie zmotywowanych idiotów", mówi kierownik projektu. "W języku niemieckim funkcjonuje powiedzenie: dobry koń podskakuje tylko tak wysoko, jak musi. My wszyscy podskoczyliśmy o wiele wyżej. I taki mieliśmy zamiar!" Wizje, które na początku wydają się bardzo odległe, stają się w końcu rzeczywistością. W 2012 r. HP4 wchodzi na rynek. Jest pierwszym w historii standardowym motocyklem o elektronicznym podwoziu. Układ Dynamic Damping Control (DDC) ułatwia dynamiczne dostosowanie działania amortyzującego odwróconych widelców i amortyzatorów sprężynowych do sytuacji na drodze. Ponadto zespół konstruktorów nie pomija niczego pod względem elementów wyścigowych: tytanowego układu wydechowego, kutych kół, części z włókna węglowego, zoptymalizowanego wyścigowego ABS. Efektem końcowym jest mocna maszyna odpowiednia zarówno na tor wyścigowy, jak i wiejską drogę.

+ Dowiedz się więcej

Z fabryki prosto na tor wyścigowy

Dzięki HP4 zespół projektowy tworzy maszynę wyścigową o ugruntowanej pozycji, zupełnie nieracjonalną i daleką od normalności. Wysokiej jakości elektronika i osiągi podczas jazdy ułatwiają ściganie się w warunkach pozafabrycznych. Aby dodać coś do wersji podstawowej, BMW Motorrad oferuje także HP4 z pakietem Competition: dźwignię hamulca i sprzęgła HP, podnóżki HP, osłonę silnika HP z włókna węglowego. HP staje się ugruntowaną marką, a wersja Competition będzie bestsellerem. Wraz z najnowszym modelem HP BMW Motorrad po raz kolejny pokazuje, jak bardzo zmieniła się marka. "Dynamika, którą stworzyliśmy wraz z HP, jest obecnie widoczna we wszystkich produktach", mówi Rudolf Schneider. "Posiadanie w garażu motocykli RR i GS nie stoi już ze sobą w sprzeczności."

+ Dowiedz się więcej
Więcej ciekawych historii.
Odpowiednie motocykle.