Ogólne.

  • Podłącz urządzenie Navigator V do komputera za pomocą kabla USB znajdującego się w zestawie. Instrukcję obsługi zapisano w formacie PDF w folderze „OwnersManual” lub na stronie Navigator V w sekcji dokumentów do pobrania.
  • Różnica jest prosta: wersja do przygotowania pod nawigację nie obejmuje uchwytu z czterema przyciskami, ponieważ uchwyt ten został już zamocowany fabrycznie.
  • Tak. Urządzenie posiada gniazdo karty microSD do map do wielkości 64 GB (mapa SDXC). Pamięć można wykorzystywać na dodatkowe mapy oraz do zapisu plików MP3. Należy upewnić się, że karty SD są sformatowane jako FAT32. Format exFAT nie jest obsługiwany.
  • Urządzenie posiada gniazdo karty microSD do map do wielkości 64 GB (mapa SDXC). Pamięć można wykorzystywać na dodatkowe mapy oraz do zapisu plików MP3. Należy upewnić się, że karty SD są sformatowane jako FAT32. Format exFAT nie jest obsługiwany.
  • Tak, wszystkie mapy, które udostępnia Garmin lub mapy dla urządzeń Garmin, można również wykorzystywać z Navigatorem V. Dodatkowe mapy można zakupić zarówno za pośrednictwem BMW Motorrad i od Garmina. Przegląd dostępnych map firmy Garmin można znaleźć w witrynie internetowej Garmina.
  • Błędy w danych na mapie można zgłaszać do firmy Garmin, przekazując je do przetworzenia za pomocą programu Base Camp. W tym celu należy podłączyć urządzenie Navigator V do komputera i otworzyć program Base Camp. Następnie można zgłosić błąd, klikając prawym przyciskiem myszy na widok mapy w opcji „Report map error” (zgłoś błąd na mapie).
  • W celu korzystania z urządzenia Navigator V również w samochodzie potrzebny jest zestaw samochodowy, który składa się z uchwytu z wbudowanym głośnikiem, uchwytu na przednią szybę oraz kabla do podłączenia. Zestaw można zamówić z katalogu oryginalnych akcesoriów BMW z nr części 77 52 8 544 460.
  • Zasadniczo jest to możliwe. Navigator V pasuje do uchwytu i także działa zasilanie baterii. Jednak Navigator V w przeciwieństwie do Navigatora IV nie ma wbudowanego głośnika. Ponieważ zestaw samochodowy do Navigatora IV nie posiada głośnika, oznacza to, że nie słychać powiadomień głosowych. Dlatego lepiej jest korzystać z odpowiedniego zestawu samochodowego z wbudowanym głośnikiem do Navigatora V.
  • Akceptacja warunków licencji jest wymagana wyłącznie wtedy, gdy urządzenie nie znajduje się w zasięgu satelitarnym i nie zostało przemieszczone. Po pierwszej jeździe z Navigatorem nie będzie już konieczne potwierdzanie zgody na warunki. Samo znajdowanie się w zasięgu nie wystarcza. Urządzenie Navigator musi się przemieszczać.
  • W przypadku przenoszenia tras za pomocą programu BaseCamp trasy i ulubione są trwale zapisywane w urządzeniu. Jeśli chce się trwale i nieodwracalnie usunąć wszystkie trasy i ulubione z Navigatora, najpierw należy to zrobić na urządzeniu, kasując trasy i ulubione w odpowiednich menu. Następnie należy podłączyć urządzenie do komputera i usunąć wszystkie pliki z podfolderu /GPX, gdzie zapisywane są wszystkie trasy i ulubione.
  • Magistrala LIN (Local Interconnect Network) to najnowszy i najbardziej uniwersalny system komunikacji szeregowej w pojeździe. To otwarty standard niższy niż CAN, wykorzystuje się go tam, gdzie technologia magistrali CAN jest zbyt czasochłonna. LIN umożliwia prostą komunikację z inteligentnymi czujnikami i urządzeniami wykonawczymi, w przypadku których nie jest wymagana szerokość pasma i elastyczność magistrali CAN.
  • TMC to skrót od Traffic Message Channel (technologia służąca dostarczeniu kierowcy informacji o ruchu). TMC to informacje o ruchu, które są przekazywane przez wiele przekaźników wraz z programami radiowymi. TMC nie jest słyszalna w sygnale radiowym, ale można ją odkodować za pomocą odpowiednich odbiorników. Informacje te może wykorzystywać przykładowo przez automatyczny planer trasy w celu omijania tras, na których występują korki lub zagrożenia.
  • Text-to-Speech to przede wszystkim większa wygoda dla użytkownika Navigatora V. Komunikaty głosowe nie tylko podają kierunek, ale także nazwę ulicy. Zapobiega to pomyłkom przy skręcaniu i upraszcza nawigację. Poprzednie komunikaty głosowe zawsze były wypowiadane przez prawdziwą osobę i wstępnie rejestrowane. Następnie komunikat głosowy był zestawiany w razie potrzeby z odpowiednich odcinków komunikatu i odtwarzany. Gdyby chciało się korzystać z wstępnie zarejestrowanych nazw ulic, konieczna byłaby digitalizacja wszystkich nazw ulic z mapy, co byłoby niemożliwe z uwagi na ilość informacji. Natomiast funkcja Text-to-Speech naprawdę odczytuje tekst, rzeczywiście emulując ludzki głos. Nie korzysta więc ze wstępnie zarejestrowanego materiału, ale wie, jak wypowiadać poszczególne litery, sylaby i ich połączenia. W rezultacie powstaje komunikat, dzięki któremu nawigacja staje się znacznie łatwiejsza.

Ogólne informacje o Bluetooth.

  • Można podłączyć systemy komunikacji Bluetooth, telefony komórkowe, smartfony i inne urządzenia Navigator V do urządzenia BMW MotorradNavigator V.
  • Nie, to niemożliwe. Aplikacja Media Player w urządzeniu BMW Motorrad Navigator V jest aktywna tylko w przypadku podłączenia przez Bluetooth zestawu słuchawkowego z A2DP. W przypadku braku podłączonych słuchawek Bluetooth urządzenie BMW Navigator wyłącznie przekazuje komunikaty głosowe przez kabel do systemu audio BMW Motorrad.
  • Tak, to możliwe. W przypadku motocykli K 1600 GT / GTL i R 1200 RT komunikaty głosowe są odtwarzane przez głośniki pokładowe podłączone przez opcjonalny system audio. W przypadku korzystania z zestawu samochodowego do urządzenia BMW Motorrad Navigator V (nr części 77 52 8 544 460) komunikaty głosowe są odtwarzane przez głośnik wbudowany w uchwyt samochodowy.
  • Wygodnie i praktycznie: przez Bluetooth można przesyłać trasy i ulubione. Przy przenoszeniu tras mogą wystąpić niewielkie zmiany tras, jeżeli na obu urządzeniach nie jest zainstalowana ta sama mapa drogowa. Dzieje się tak dlatego, że trasa jest zawsze przeliczana z użyciem danych mapy na danym urządzeniu.
  • Nie, przenoszenie danych przez Bluetooth między Navigatorem IV a Navigatorem V nie jest możliwe, ponieważ Navigator V ma nowszy wewnętrzny system do zapisywania tras (nazywanych podróżami), który nie jest kompatybilny z Navigatorem IV. Nie jest możliwe przenoszenie danych na urządzenie Navigator Adventure, ponieważ nie obsługuje ono łącza Bluetooth. Przenoszenie danych między dwoma urządzeniami Navigator Adventure odbywa się za pomoca standardu ANT.

Komunikacja Bluetooth

  • Tak, urządzenie Navigator V ma wbudowany interfejs Bluetooth. Można go więc używać wraz z systemem komunikacji BMW Motorrad. Wobec tego komunikaty głosowe z Navigatora V można przekazywać bezprzewodowo do kasku BMW Motorrad. Nie przerywa to połączenia przez interkom między dwoma kaskami BMW Motorrad. Komunikaty głosowe są przekazywane do tylko jednego z kasków (kasku kierowcy). W przypadku telefonu komórkowego z funkcją Bluetooth i urządzenia Navigator V telefon łączy się bezpośrednio z Navigatorem V zamiast z kaskiem. Można go wygodnie obsługiwać za pomocą Navigatora V. W ten sposób połączenia przychodzące wyświetlają się na Navigatorze V z numerem telefonu. Można odbierać lub odrzucać połączenia przez Navigator V. Można nawet wybierać numery. W takim przypadku Navigator V pełni rolę klawiatury.
  • Tak, zasadniczo jest to możliwe. Jednak nie możemy zagwarantować bezproblemowej pracy w takim przypadku. Dla optymalnego funkcjonowania zaleca się korzystanie z systemu komunikacji BMW Motorrad.
  • Odpowiednie instrukcje obsługi opisują procedurę podłączania urządzeń Bluetooth do systemu komunikacji BMW Motorrad i urządzenia Navigator V.
  • Tak, to możliwe. Jednak komunikatów głosowych i muzyki z Media Playera można słuchać tylko w jednym kasku. Dlatego jeśli chce się używać urządzenia Navigator V z dwoma systemami komunikacji BMW Motorrad, najpierw trzeba go połączyć kaskiem (kaskiem kierowcy). Drugi kaski łączy się z pierwszym zgodnie z opisem w instrukcji obsługi systemu komunikacji BMW Motorrad. Połączenie przez interkom pozostaje utrzymane nawet podczas komunikatów głosowych z urządzenia Navigator V.
  • Regulacja głośności w systemie komunikacji BMW Motorrad przez kontroler MMC wymaga najnowszej wersji oprogramowania systemu komunikacji BMW Motorrad v250. Oprogramowanie można pobrać nieodpłatnie u autoryzowanego dystrybutora motocykli BMW.
  • Nie. Sterowanie głośnością przez kontroler MMC wymaga, by kask Bluetooth umożliwiał zdalną regulację głośności. Zdalne sterowanie za pomocą kontrolera MMC jest obsługiwane wyłącznie przez system komunikacji BMW Motorrad.
  • Jeśli używasz urządzenia Navigator V z systemem komunikacji BT, zalecamy, aby wyłączyć dźwięk przycisków i ekranu dotykowego. W tym celu należy przejść do strony głównej Navigatora V i nacisnąć „Volume” (głośność). Na kolejnej stronie nacisnąć ikonę klucza narzędziowego w lewym górnym rogu. W celu wyłączenia dźwięku przycisków należy skasować zielone zaznaczenie, naciskająć „dźwięki przycisków”.

Telefon komórkowy Bluetooth.

  • Ponieważ Navigator V nie ma wbudowanego głośnika, pojawia się taki komunikat, gdy brak jest medium wyjściowego do audio. Wobec tego możliwe jest podłączenie telefonu tylko wtedy, gdy podłączony jest również zestaw słuchawkowy Bluetooth, kask lub zestaw samochodowy (z włączonym zasilaniem). Połączenie smartfona przez Bluetooth oczywiście działa zawsze bez zestawu słuchawkowego lub samochodowego.
  • W przypadku trwającej rozmowy telefonicznej przez urządzenie Navigator V i podłączony przez Bluetooth telefon komórkowy, komunikaty głosowe z Navigatora V zostają wyciszone na rzecz rozmowy telefonicznej. Jednak dźwięk ostrzegawczy sygnalizuje polecenia nawigacji podczas rozmowy. Można je odczytywać jednocześnie na ekranie Navigatora V.
  • Nie, to niemożliwe. BMW Motorrad Navigator V nie może przekazywać muzyki przez Bluetooth. Należy zamiast tego użyć Media Playera zintegrowanego z urządzeniem BMW Motorrad Navigator V.

Przygotowanie pod nawigację.

  • Przygotowanie pod nawigację w K 1600 GT / GTL i R1200 GS jest bardzo podobne i oparte na tej samej technologii. Jednak Multi-Controller w modelu R 1200 GS steruje bezpośrednio Navigatorem V. Natomiast Multi-Controller w modelach K 1600 GT / GTL steruje panelem instrumentów, który następnie przesyła krótkie polecenia do Navigatora V.
  • Nie, nie wymaga się specjalnej wersji urządzenia BMW Motorrad Navigator V w modelu R 1200 GS. Urządzenie Navigator jest dostarczane w dwóch wersjach. Wersja do przygotowania pod nawigację nie obejmuje 4-przyciskowej stacji dokującej Mount Cradle, ponieważ jest ona już zamontowana w R 1200 GS.
  • Przygotowanie pod nawigację obejmuje Multi-Controller, uchwyt montażowy i stację dokującą Mount Cradle przez panel instrumentów. Poszczególne elementy można również dostosować w późniejszym terminie.
  • Nie, to niemożliwe. Przygotowanie pod nawigację wymaga magistrali LIN. W modelach R 1200 GS sprzed 2013 r. nie jest ona dostępna.
  • Tak, Navigator V z 4-przyciskową stacją dokującą Mount Cradle znajdującą się w zestawie może być również używany w modelu R 1200 GS. Do montażu jest również potrzebny uchwyt montażowy do panelu instrumentów.
  • Tak, to możliwe. Jedynym wymogiem jest, aby urządzenie Navigator V posiadało wersję oprogramowania 4.90 lub późniejszą. W razie potrzeby oprogramowanie w Navigatorze IV można aktualizować przez WebUpdater.
  • Garmin Zumo 660 pasuje do przygotowania pod nawigację, które również dostarcza mu zasilanie. Jednak obsługa przez Multi-Controller i inne funkcje specjalne urządzeń Navigator IV lub Navigator V nie są zapewniane.
  • Ostrzeżenie o ilości paliwa w Navigatorze V w modelach K 1600 GT / GT opiera się na wskaźniku zasięgu przekazywanym z motocykla. Można indywidualnie ustawić poziom ostrzeżenia w Navigatorze. Jest ono niezależne od światła rezerwy w K 1600 GT / GTL. Natomiast w modelu R 1200 GS ostrzeżenie o ilości paliwa jest połączone ze światłem ostrzegawczym rezerwy motocykla. Poziom ostrzeżenia w Navigatorze V jest zatem połączony z R 1200 GS bez funkcji. Ostrzeżenie o ilości paliwa pojawia się razem z ostrzeżeniem o rezerwie modelu R 1200 GS.
  • Nie, to nie możliwe, ponieważ 4-przyciskowa stacja dokująca Mount Cradle nie obsługuje magistrali LIN.
  • Tak. Uchwyt w przygotowaniu pod nawigację w modelu R 1200 GS z 2013 r. lub późniejszym jest w pełni kompatybilny z Navigatorem IV i Navigatorem V. Obsługiwany jest pełen zakres funkcji Navigatora V.
  • Tak. Uchwyt w przygotowaniu pod nawigację w modelu K 1600 GT / GTL jest w pełni kompatybilny z Navigatorem IV i Navigatorem V. Navigator V ma większy wyświetlacz niż Navigator IV, więc trzeba wymienić osłonę instrumentów w motocyklach K 1600 GT / GTL sprzed 2014 r. (numer części 46 63 8 546 302). Tylko w takim przypadku cały ekran Navigatora V jest widoczny. Pasującą osłonę panelu nawigacji można otrzymać na podstawie następującego numeru części: 46 63 8 546 367.

Działanie i funkcje

  • Tak, Navigator V może obliczać trasy z dużą ilością zakrętów? W końcu są to przecież najbardziej atrakcyjne rodzaje połączenia między dwoma punktami.
  • Baza danych dystrybutorów BMW Motorrad w Navigatorze jest aktualizowana raz w roku. Najnowszą wersję można pobrać ze strony Navigatora V. W celu uruchomienia instalacji wystarczy skopiować pliki do Navigatora. Baza danych zawiera dokładne wskazówki.
  • Ikony z najnowszymi pojazdami BMW Motorrad można pobrać ze strony Navigatora V. Modele R 1200 GS, K 1600 GT, K 1600 GTL and R 1200 RT są obecnie dostępne w różnych kolorach.
  • W modelach K 1600 GT / GTL aktualizacje TMC są otrzymywane przez radio motocykla i przesyłane z niego do Navigatora V. Ponieważ model R 1200 GS nie posiada radia, nie są do niego dostępne aktualizacje TMC.
  • Małe trójkąty pokazują, że daną funkcję Navigatora V można aktywować poprzez naciśnięcie i przytrzymanie kontrolera MMC. Należy nacisnąć z prawej lub lewej strony, zależnie od ułożenia trójkąta.
  • Nie, personalizacja ekranu startowego nie jest możliwa.
  • Nie, obudowa i ekran Navigatora są odporne na paliwo. Wystarczy ostrożnie zetrzeć krople paliwa czystą szmatką.
  • Funkcja kompasu w Navigatorze działa w oparciu o kompas elektroniczny, a nie na podstawie mechanicznego kompasu magnetycznego. Kompas elektroniczny ustala kierunek, znajdując różnicę między dwoma różnymi punktami pomiaru położenia. Jeśli Navigator nie porusza się, oczywiście nie ma różnicy i nie da się ustalić kierunku kompasu. Jednak gdy tylko zaczniesz się przemieszczać, dokonuje się obliczenie różnicy. Kompas pokazuje prawidłowy kierunek.
  • BMW Motorrad Navigator nie obsługuje nawigacji zliczeniowej. Funkcję tę wykorzystuje się w celu umożliwienia nawigacji na podstawie oceny sygnału tachografu i tak zwanego żyrokompasu (kompasu magnetycznego) nawet w sytuacji, gdy nie ma zasięgu sygnału satelitarnego. Przykładowo w tunelu.